Wyrok NSA z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. II OSK 839/11
Dnia 6 lipca 2011 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Alicja Plucińska - Filipowicz /spr./ sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz sędzia del. NSA Jerzy Krupiński Protokolant Kamil Buliński po rozpoznaniu w dniu 6 lipca 2011 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej H. J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 8 grudnia 2010 r. sygn. akt II SA/Kr 713/10 w sprawie ze skargi H. J. na uchwałę Rady Miasta Zakopane z dnia 15 grudnia 1999 r. nr XV/140/99 w przedmiocie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Krakowie do ponownego rozpoznania, 2. zasądza od Miasta Zakopane na rzecz H. J. kwotę 600 (sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
II OSK 839/11 U z a s a d n i e n i e
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 8 grudnia 2010 r. sygn. akt II SA/Kr 713/10 po rozpoznaniu skargi H. J. na uchwałę Rady Miasta zakopane z dnia 15 grudnia 1999 r. nr XV/140/99 w przedmiocie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego - oddalił skargę.
W uzasadnieniu wyroku podano, iż skarżąca wyczerpała wymóg wezwania Rady Miasta Zakopane do usunięcia naruszenia jej interesu prawnego uchwałą tej Rady z dnia 15 grudnia 1999 r. Nr XV/140/99 w przedmiocie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Zakopane czyniąc skargę dopuszczalną, jednakże kwestionowana uchwała nie narusza w ocenie Sądu I instancji interesu prawnego skarżącej.
W skardze zarzucono naruszenie art. 27 oraz art. 32 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym obowiązującej w dacie rozpoznawania skargi, jednakże niemającej jeszcze mocy prawnej w czasie wydania zaskarżonej uchwały z 1999 roku. W ocenie skarżącej należące do niej działki o nr [...],[...],[...],[...],[...],[...] i [...] znajdują się w strefie śródmiejskiej OS1 - Zamoyskiego - Kościeliska wskazane w Studium jako "tereny zieleni miejskiej urządzonej". Dla tej strefy /OS1 znajduje się wprawdzie określenie umożliwiające "wprowadzenia, na wolnych działkach nowej zabudowy mieszkaniowej, głównie o charakterze miejskim, willowym oaz zabudowy związanej z obsługą mieszkańców i turystów" jednakże ta możliwość odnosi się wyłącznie do terenów wskazanych na rysunku Studium jako "obszary C" i dotyczy tzw. zabudowy "plombowej", czyli pojedynczych niezabudowanych działek w obszarach zabudowanych. Nie wskazano natomiast na rysunku Studium "rezerwowych terenów zabudowy" na cele rozwojowe, jak to ma miejsce w innych strefach rozwoju funkcji osadniczych. Ponadto na rysunku Studium wzdłuż południowej granicy działek o nr [...] znajduje się proponowana do utrzymania granica terenów zabudowy oddzielająca obszar zabudowy od "terenów zieleni miejskiej urządzonej". Przyjmuje się w Studium zasadę ograniczenia ilościowego rozwoju Zakopanego przy wydatnym rozwoju jakościowym, polegającym na poprawie standardów zamieszkania, obsługi i wyposażenia miasta, co rozumie się również jako zachowanie największej powierzchni terenów wolnych od zabudowy, traktowanych jako "tereny zieleni miejskiej". Takie ustalenia Studium w ocenie skarżącej naruszają jej interes prawny jako właściciela określonych nieruchomości. Zaskarżona uchwała nie uwzględnia okoliczności, że na działce nr [...] zostały wybudowane obiekty budowlane na podstawie pozwolenia na budowę z 1997 roku. Ponadto Studium uchwalone prawie 10 lat temu nie może być uznane za zgodne z aktualnym stanem prawnym i faktycznym, jest przy tym nieprecyzyjne o czym ma świadczyć treść protokołu z posiedzenia Rady Miasta zakopane w dniu 29 października 2009 r. i treść wypowiedzi radcy prawnego Urzędu Miasta Zakopane. Studium wiąże przy uchwalaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, co wpływa niekorzystnie na interes prawny skarżącej.