Wyrok NSA z dnia 24 września 2009 r., sygn. I OSK 1393/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Kacprzak Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Borowiec Sędzia del. WSA Maria Werpachowska (spr.) Protokolant Tomasz Zieliński po rozpoznaniu w dniu 24 września 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Polskich Kolei Państwowych S.A. z siedzibą w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 lipca 2008 r. sygn. akt I SA/Wa 456/08 w sprawie ze skargi Polskich Kolei Państwowych S.A. z siedzibą w Warszawie na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] grudnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie nabycia mienia państwowego z mocy prawa przez gminę oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 29 lipca
2008 r. sygn. akt I SA/Wa 456/08 oddalił skargę Polskich Kolei Państwowych Spółka Akcyjna w Warszawie na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] grudnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie nabycia mienia państwowego z mocy prawa przez gminę.
Wyrok wydany został w następujących okolicznościach sprawy.
Wojewoda Dolnośląski decyzją z dnia [...] października 2007 r.
nr [...] stwierdził, że z dniem [...] maja 1990 r. mienie państwowe stanowiące nieruchomość położoną w P., o nieurządzonej księdze wieczystej, oznaczone w operacie ewidencji gruntów obrębu P. jako działka nr [...] o powierzchni 1,13 ha stało się z mocy prawa, nieodpłatnie, własnością Gminy P. Organ podał, że w dniu 27 maja 1990 r., to jest w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 ze zm.), przedmiotowa nieruchomość stanowiła własność Skarbu Państwa zarządca: Zachodnia Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych Zarząd Kolei Dojazdowych w Poznaniu i pozostawała jedynie w faktycznym władaniu Polskich Kolei Państwowych S.A. Z tego względu nie mogła być wyłączona z komunalizacji. Organ stwierdził, że sam fakt posiadania nieruchomości przez państwowe jednostki organizacyjne bez decyzji administracyjnej nie skutkuje powstaniem prawa zarządu