Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2009 r., sygn. I GSK 556/08

Bez tezy. Sprawa o powtarzającym się stanie faktycznym i prawnym.

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Chromicki (spr.) Sędzia NSA Tadeusz Cysek Sędzia NSA Janusz Zajda Protokolant Małgorzata Suchocka po rozpoznaniu w dniu 16 kwietnia 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. - P. W. "H." I. - E. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 16 października 2007 r. sygn. akt III SA/Po 234/07 w sprawie ze skargi I. H. - P. W. "H." I. - E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] stycznia 2007 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 16 października 2007 r., sygn. akt III SA/Po 234/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. oddalił skargę I. H., prowadzącego działalność gospodarczą jako P. W. "H." I. - E., na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] stycznia 2007 r. o nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe. Decyzją tą utrzymano w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w L. z dnia [...] lutego 2005 r., nr [...].

Sąd I instancji oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organów celnych obu instancji, które stwierdziły, że zgłoszenie celne dokonane przez skarżącego w procedurze uproszczonej poprzez wpis do rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu oraz zgłoszenie celne uzupełniające według dokumentu SAD z dnia [...] września 2002 r. o nr [...], na podstawie którego objęto procedurą dopuszczenia do obrotu sprowadzoną z zagranicy odzież, nie są prawidłowe. Preferencyjne pochodzenie towaru nie zostało prawidłowo udokumentowane. Kraj pochodzenia towaru ustalono na podstawie zapisu na fakturze, stanowiącej załącznik do zgłoszenia celnego. W związku z tym zastosowano stawkę celną autonomiczną podwyższoną 60% zamiast stawki celnej konwencyjnej 18%.

Powyższa ocena została sformułowana w związku z pismem Urzędu Kontroli i Kwarantanny Przywozowej i Wywozowej Guangdong Chińskiej Republiki Ludowej z dnia 9 października 2003 r. informującym o wynikach weryfikacji m.in. świadectwa pochodzenia towaru Form. A nr [...], dołączonego do przedmiotowego zgłoszenia celnego. W piśmie tym wskazano, że na skutek przeprowadzonego dochodzenia stwierdzono, iż m.in. sporne świadectwo pochodzenia nie zostało wydane przez powyższy urząd, widniejące na świadectwie pieczęcie i podpisy nie są prawdziwe, a zatem świadectwo jest nieważne. Oznaczało to, że zgłoszenie celne zostało sporządzone na podstawie nieprawidłowych danych, a należności celne zaniżono. Nie było zatem podstaw do zastosowania stawki celnej konwencyjnej w wysokości 18%, a należało zastosować wyższą stawkę celną autonomiczną 60%.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00