Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 10 marca 2009 r., sygn. I GSK 330/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kisielewicz Sędziowie Jerzy Sulimierski NSA Janusz Zajda (spr.) Protokolant Magdalena Sagan po rozpoznaniu w dniu 10 marca 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. - Przedsiębiorstwo Wielobranżowe "H." I. - E. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 4 października 2007 r. sygn. akt III SA/Po 743/06 w sprawie ze skargi I. H. - Przedsiębiorstwo Wielobranżowe "H." I. - E. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] czerwca 2006 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 4 października 2007 r., sygn. akt III SA/Po 743/06 oddalił skargę I. H. - P.W. "H." I.-E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z [...] czerwca 2006 r., nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe.
Sąd orzekał w następującym stanie sprawy.
Naczelnik Urzędu Celnego w L. decyzją z [...] grudnia 2004 r., nr [...] uznał za nieprawidłowe zgłoszenie celne dokonane w procedurze uproszczonej poprzez wpis do rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu pod pozycją nr: [...] z [...] lipca 2002 r. oraz zgłoszenie celne uzupełniające SAD nr [...] z [...] lipca 2002 r., dokonane przez I. H. - P.W. "H." I.-E., w części dotyczącej stawki celnej i kwoty długu celnego. Organ określił dług celny w prawidłowej wysokości i wezwał importera do uiszczenia należności celnych od sprowadzonej odzieży oraz odsetek wyrównawczych.
Organ podał, że do zgłoszenia celnego SAD dołączono m.in. faktury handlowe oraz świadectwo pochodzenia towaru Form A nr [...] z [...] maja 2002 r. Wskazał również, że pismem z [...] września 2003 r. polskie organy celne zwróciły się do ch. władz celnych o dokonanie weryfikacji pod względem autentyczności i poprawności danych m.in. powyższego dokumentu. Pismem z [...] września 2003 r., nr [...] ch. władze celne nie potwierdziły ich autentyczności. Negatywny wynik weryfikacji był podstawą do zmiany stawki konwencyjnej w wysokości 18% na stawkę autonomiczną podwyższoną o 100% (ze względu na niemożność ustalenia kraju pochodzenia towaru). Nałożenie obowiązku uiszczenia odsetek wyrównawczych wynikało z zarejestrowania kwoty długu celnego na podstawie nieprawidłowych danych - przedłożonego przez stronę nieautentycznego świadectwa pochodzenia.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right