Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2008 r., sygn. I OSK 1471/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Joanna Runge -Lissowska Sędziowie: sędzia NSA Anna Łukaszewska- Macioch sędzia del. WSA Jolanta Rudnicka (spr.) Protokolant Anna Krakowiecka po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Legionowo od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 czerwca 2007 r. sygn. akt I SA/Wa 632/07 w sprawie ze skargi Gminy Legionowo na decyzję Ministra Budownictwa z dnia [...] lutego 2007 r. nr [...] w przedmiocie odmowy nabycia przez gminę z mocy prawa własności nieruchomości zajętej pod drogę oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 21 czerwca 2007 r., sygn. akt I SA/Wa 632/07 oddalił skargę Gminy Legionowo na decyzję Ministra Budownictwa w przedmiocie odmowy nabycia przez gminę z mocy prawa własności nieruchomości zajętej pod drogę.
W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał następujący stan faktyczny sprawy:
Minister Budownictwa decyzją z dnia [...] lutego 2007 r., nr [...] utrzymał w mocy decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia [...] listopada 2006 r., nr [...] odmawiającą stwierdzenia nabycia z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. przez Gminę Legionowo własności działek nr [...] i nr [...] położonych w Legionowie przy ulicy [...].
Z ustaleń organu wynika, że Wojewoda Mazowiecki decyzją z dnia [...] listopada 2006 r. odmówił stwierdzenia nabycia z mocy prawa, z dniem 1 stycznia 1999 r., przez Gminę Legionowo, własności działek nr [...] o pow. [...] m- i nr [...] o pow. [...] m- położonych w Legionowie przy ul. [...], wobec niespełnienia wszystkich przesłanek wynikających z art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.).
Minister Budownictwa rozpoznając odwołanie Gminy Legionowo wskazał, że przepis art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną stanowi, iż nieruchomości pozostające w dniu 31 grudnia 1998 r. we władaniu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, nie stanowiące ich własności, a zajęte pod drogi publiczne, z dniem 1 stycznia 1999 r. stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub właściwych jednostek samorządu terytorialnego za odszkodowaniem. Oznacza to, że w dniu 31 grudnia 1998 r. winny być spełnione łącznie trzy przesłanki, tj. zajęcie nieruchomości pod drogę publiczną, pozostawanie nieruchomości we władaniu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, brak własności Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.