Wyrok NSA z dnia 2 sierpnia 2007 r., sygn. I OSK 1286/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Elżbieta Stebnicka (spr.) Sędziowie NSA Izabella Kulig - Maciszewska Anna Lech Protokolant Aleksandra Żurawicka po rozpoznaniu w dniu 2 sierpnia 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej "P" S.A. w R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 25 maja 2006 r. sygn. akt II SA/Rz 1048/04 w sprawie ze skargi "P " S.A. w R. na decyzję Wojewody Podkarpackiego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia zarządu nieruchomością 1) uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Rzeszowie, 2) zasądza od Wojewody Podkarpackiego na rzecz "P " S.A. w R. kwotę 320 (trzysta dwadzieścia) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] nr [...] Wojewoda Podkarpacki utrzymał w mocy decyzję Prezydenta Miasta R. z dnia [...] nr [...] o wygaśnięciu zarządu "P "- w R. w stosunku do nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa położonej w R. rejonie ulicy [...] i [...] w obr. [...] - zabudowanej boksami garażowymi - a ustanowionego decyzją Kierownika Wydziału Geodezji i Gospodarki Gruntami Urzędu Miejskiego w R. z dnia 4 września 1986 r. nr [...]. Jako przyczynę wygaśnięcia wskazano fakt, iż najemcy garaży znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości wystąpili z wnioskiem o przekazanie im na własność boksów garażowych wraz z nabyciem prawa użytkowania wieczystego gruntu w trybie art. 211 ustawy o gospodarce nieruchomościami. W związku z powyższym organy obu instancji uznały, iż nieruchomość ta stała się zbędna przedsiębiorstwu do realizacji jego zadań statutowych wynikających z zakresu działania przedsiębiorstwa.
Powyższą decyzję "P "- w R. zaskarżyła do sądu administracyjnego. Wyrokiem z dnia 25 maja 2006 r., sygn. akt II SA/Rz 1048/04 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie oddalił skargę. W uzasadnieniu podkreślił, iż podstawą prawną wydania decyzji z dnia 4 września 1986 r. o oddaniu nieruchomości w zarząd był ówcześnie obowiązujący art. 87 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. Nr 22, poz. 99 ze zm.). Stosownie do treści tego przepisu grunty państwowe będące w dniu wejścia w życie ustawy w użytkowaniu państwowych jednostek organizacyjnych przechodzą w zarząd tych jednostek (ust. 1). Posiadaczom gruntów państwowych, którzy w dniu 1 sierpnia 1988 r. nie legitymują się dokumentami o przekazaniu gruntów wydanymi w formie prawem przewidzianej i nie wystąpią w terminie do dnia 31 grudnia 1988 r. o uregulowanie stanu prawnego, mogą być przekazane grunty będące w ich posiadaniu odpowiednio w zarząd, użytkowanie lub użytkowanie wieczyste. Przekazanie następuje na podstawie decyzji terenowych organów administracji państwowej, wydanych bez konieczności uprzedniego złożenia wniosków o przekazanie, w granicach określonych liniami rozgraniczającymi i ustalonymi w miejscowych planach szczegółowych zagospodarowania przestrzennego lub w planach realizacyjnych (ust. 2). Decyzja terenowego organu administracji państwowej wydana w sprawie, o której mowa w ust. 2, stanowi podstawę do dokonania wpisu w księdze wieczystej (ust. 3).