Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 13 marca 2007 r., sygn. II GSK 303/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Bała Sędziowie NSA Rafał Batorowicz (spr.) Jan Grabowski Protokolant Maciej Dębski po rozpoznaniu w dniu 13 marca 2007 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy Miejskiej Mielec od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 19 czerwca 2006 r. sygn. akt I SA/Rz 400/06 w sprawie ze skargi Gminy Miejskiej Mielec na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 21 marca 2006 r. nr IX/1940/2006 w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia dotyczącego zmian w budżecie miasta Oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z dnia 19 czerwca 2006 r., sygn. akt I SA/Rz 400/06, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy Miejskiej Mielec na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 21 marca 2006 r., nr IX/1940/2006, w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia w sprawie zmian w budżecie Miasta Mielca na 2006 r., oddalił skargę.

Wyrok zapadł w następującym stanie sprawy.

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie po zbadaniu zarządzenia Prezydenta Miasta Mielca z dnia 20 lutego 2006 r. Nr 845/2006 w sprawie zmian w budżecie Miasta Mielca na 2006 r., działając na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 2, art. 18a ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) oraz art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) uchwałą z dnia 21 marca 2006 r. Nr IX/1940/2006 stwierdziło nieważność zarządzenia w części dotyczącej rozdysponowania rezerwy celowej - zaplanowanej na dotacje dla organizacji pozarządowych, podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego - na dotację w kwocie 155.000 zł dla KPSK "S." M. na wspieranie działań na rzecz uczestnictwa klubów i stowarzyszeń sportowych w grach zespołowych we współzawodnictwie sportowym na najwyższym poziomie rywalizacji w danej dyscyplinie sportu kwalifikowanego. Przedmiotowym zarządzeniem Prezydent Miasta Mielca rozdysponował rezerwę celową zaplanowaną na dotacje dla organizacji pozarządowych, podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego, zmniejszając o kwotę 860.500 zł wydatki w Dziale 758 "Różne rozliczenia" Rozdział 75818 "Rezerwy ogólne i celowe" § 4810 "Rezerwy" i zwiększył wydatki w formie dotacji w Dziale 852 "Pomoc społeczna" o kwotę 57.000zł, w Dziale 854 "Edukacyjna opieka wychowawcza" o kwotę 112.500 zł, w Dziale 921 "Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego" o kwotę 56.000 zł oraz w Dziale 926 "Kultura fizyczna i sport" o kwotę 635.000 zł. Wydatki w Dziale 926 zaplanowano, jak wynika z załącznika nr 3 do zarządzenia, na dotację w kwocie 155.000zł dla KPSK "S." M. na wspieranie działań na rzecz uczestnictwa klubów i stowarzyszeń sportowych w grach zespołowych we współzawodnictwie sportowym na najwyższym poziomie rywalizacji w danej dyscyplinie sportu kwalifikowanego. Zaplanowanie przedmiotowej dotacji wynikało z przyjętego przez Radę Miejską Mielca w Uchwale z dnia 27 października 2005 r., nr XXX/243/05, programu współpracy na 2006 r. Gminy Miejskiej Mielec z organizacjami pozarządowymi, podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego i stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego, zmienionego Uchwałą z dnia 21 grudnia 2005 r., nr XXXII/275/05. Jako podstawę prawną powyższej dotacji wskazano art. 176 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104). Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie podniosło, że stosowanie do treści art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej stwierdziło, że przeznaczenia dotacji na określone w zarządzeniu cele, jako zadania z zakresu sportu kwalifikowanego, nie może być uznane za służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, a więc za zadanie własne gminy, gdyż polega ono na dofinansowaniu statutowej działalności klubu sportowego w zakresie rozgrywek sportowych w grach zespołowych w lidze zawodowej, która jest formą współzawodnictwa sportowego organizowanego i prowadzonego na najwyższym poziomie rywalizacji w określonej dyscyplinie sportu w myśl art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298). Z wnioskowanej kwoty dotacji w wysokości 155.000 zł, kwota 100.000 zł miała być przeznaczona na wynagrodzenie zawodniczek i trenerów, kwota 10.000 zł na koszty administracyjne, sprzęt i inne, kwota 5.000 zł na organizowanie obozów sportowych oraz kwota 20.000 zł na organizowanie meczów wyjazdowych w 2006 r., a kwota 20.000 zł na organizowanie meczów na terenie miasta. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o sporcie kwalifikowanym organizowanie lub prowadzenie współzawodnictwa sportowego, należy do zadań polskiego związku sportowego. Z art. 2 ust. 2 ustawy o sporcie kwalifikowanym wynika, że jednostki samorządu terytorialnego mogą wspierać finansowo rozwój sportu kwalifikowanego. Jednakże przepis ten zawarty w rozdziale I ustawy zatytułowanym "Przepisy ogólne", sam w sobie nie stanowi podstawy do finansowego wspierania rozwoju sportu kwalifikowanego, gdyż zasady takiego wspierania określone zostały w art. 35 ust. 1 i 37 ust. 1 pkt 2 ustawy. Przepis art. 35 ust. 1 ustawy o sporcie kwalifikowanym daje podstawę do przyznawania i finansowania przez jednostki samorządu terytorialnego stypendiów sportowych dla zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe w międzynarodowym lub krajowym współzawodnictwie sportowym, a przepis art. 37 ust. 1 pkt 2 podstawy do przyznawania zawodnikom wyróżnień i nagród. Przepisy ustawy o sporcie kwalifikowanym nie dają więc podstawy jednostkom samorządu terytorialnego do udzielania klubom sportowym dotacji na cele określone w kontrolowanym zarządzeniu Prezydenta Miasta Mielca. Zaplanowanie przedmiotowej dotacji na wyżej określony cel w sposób istotny zdaniem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej naruszyło art. 167 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym wydatki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, ponieważ brak jest przepisu pozwalającego na dotowanie tak określonego celu. Zaplanowanie dotacji naruszyło również art. 176 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, który dopuszcza udzielenie dotacji wyłącznie na cele publiczne związane z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00