Wyrok NSA z dnia 24 listopada 2006 r., sygn. II OSK 1274/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Gliniecki Sędziowie Sędzia NSA Barbara Adamiak /spr./ Sędzia NSA Henryk Ożóg Protokolant Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 24 listopada 2006 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Powiatu w Kluczborku od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 29 maja 2006 r., sygn. akt II SA/Op 142/06 w sprawie ze skargi H. F. na uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 października 2003 r., nr XI/84/2003 w przedmiocie zakładu opieki zdrowotnej 1. uchyla zaskarżony wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu i oddala skargę H. F. 2. zasądza od skarżącego H. F. na rzecz Powiatu Kluczborskiego kwotę 390 (trzysta dziewięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Uchwałą z dnia 16 października 2003 r. Nr XI/84/2003, Rada Powiatu w Kluczborku, opierając się na przepisie art. 12 pkt 8 lit. g ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), postanowiła utworzyć spółkę akcyjną pod nazwą Powiatowe Centrum Zdrowia w Kluczborku. Rada określiła, że celem spółki jest prowadzenie działalności medycznej. Przedmiotem tej działalności jest zaś prowadzenie: stacjonarnej opieki zdrowotnej na oddziałach: wewnętrznym, chirurgii ogólnej, dziecięcym, laryngologicznym, ginekologiczno-położniczo-noworodkowym, intensywnej opieki medycznej i w pracowniach diagnostycznych, prowadzenie przyszpitalnych poradni specjalistycznych, prowadzenie pomocy doraźnej i Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego. Wykonanie uchwały, która wchodziła w życie z dniem ogłoszenia, Rada powierzyła Zarządowi Powiatu w Kluczborku.
H. F. zaskarżył uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, wnosząc o stwierdzenie jej nieważności.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu wyrokiem z 3 lutego 2005 r. sygn. akt II SA/Op 201/04, oddalił skargę. W uzasadnieniu Sąd wywodził, że skarżący nie spełnia przesłanek określonych w art. 87 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, warunkujących uzyskanie legitymacji do zaskarżenia uchwały. Skarżący nie wykazał, że doszło do naruszenia jego interesu prawnego lub uprawnienia.