Wyrok WSA w Opolu z dnia 29 maja 2006 r., sygn. II SA/Op 142/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Roman Ciąglewicz - spr. sędzia WSA Krzysztof Bogusz Sędziowie asesor sądowy Elżbieta Naumowicz Protokolant sekretarz sądowy Joanna Szyndrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 i 25 maja 2006 r. sprawy ze skargi H. F. na uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 października 2003 r., nr XI/84/2003 w przedmiocie zakładu opieki zdrowotnej 1) stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały, 2) określa, że zaskarżona uchwała w całości nie może być wykonana.
Uzasadnienie
Uchwałą z dnia 16 października 2003 r., Nr XI/84/2003, Rada Powiatu w Kluczborku, opierając się na przepisie art. 12 pkt 8 lit. g ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), postanowiła utworzyć spółkę akcyjną pod nazwą A w K. Rada określiła, że celem spółki jest prowadzenie działalności medycznej. Przedmiotem tej działalności jest zaś prowadzenie: stacjonarnej opieki zdrowotnej na oddziałach: wewnętrznym, chirurgii ogólnej, dziecięcym, laryngologicznym, ginekologiczno - położniczo - noworodkowym, intensywnej opieki medycznej i w pracowniach diagnostycznych, prowadzenie przyszpitalnych poradni specjalistycznych, prowadzenie pomocy doraźnej i Zakładu Opiekuńczo - Leczniczego. Wykonanie uchwały, która wchodziła w życie z dniem ogłoszenia, Rada powierzyła Zarządowi Powiatu w Kluczborku.
W dniu 20 kwietnia 2004 r. wpłynęło do Rady Powiatu w Kluczborku pisemne wezwanie H. F., kierowane na podstawie art. 87 ustawy o samorządzie powiatowym, o usunięcie naruszenia prawa spowodowanego podjęciem m.in. wyżej wymienionej uchwały. Dnia 14 maja 2004 r. Rada Powiatu w Kluczborku wystosowała do skarżącego pismo, w którym uznała wezwanie za bezpodstawne.
Dnia 7 czerwca 2004 r. H. F. wniósł, za pośrednictwem Rady Powiatu w Kluczborku, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, skargę na uchwałę Nr XI/84/2003. Wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały. Zarzucił utworzenie zaskarżoną uchwałą de facto niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, do czego powiat nie jest uprawniony w świetle art. 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej. Zdaniem skarżącego, obowiązek nałożony na powiat przepisem art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym, może być realizowany jedynie poprzez ustawę o zakładach opieki zdrowotnej. Nie ma tu zastosowania art. 12 pkt 8 lit. g ustawy o samorządzie powiatowym. To, zdaniem skarżącego, wyklucza możliwość utworzenia spółki w celu wykonywania tego zadania. Skarżący stwierdził, iż art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym zakazuje prowadzenia przez powiat działalności gospodarczej, wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, którą to działalność ma prowadzić utworzona spółka. Powołując się na art. 68 Konstytucji RP oraz obowiązek powiatu, określony w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym wskazał, iż w myśl ustawy o zakładach opieki zdrowotnej organy samorządowe mogą tworzyć jedynie publiczne zakłady opieki zdrowotnej. Podniósł tym samym, iż próba stworzenia przez Powiat Kluczborski niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej w formie nieprzewidzianej prawem narusza jego prawo do ochrony zdrowia, uniemożliwia korzystanie z prawa do bezpłatnej opieki zdrowotnej, a w przyszłości zagraża możliwością utraty mienia społecznego, które powinno służyć ochronie zdrowia i jest wieloletnim dorobkiem całej społeczności lokalnej.