Wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2005 r., sygn. FSK 1457/04
Przesłanki umorzenia zaległości podatkowej bądź odsetek zostały ustalone poprzez użycie klauzul generalnych, odsyłających do ocen pozaprawnych. Przesłanki te winny być zatem oceniane indywidualnie, w zależności od konkretnej sprawy. Ocena ta oparta jest zatem przede wszystkim na elementach o charakterze słusznościowym. Trafnie zatem zauważył Wojewódzki Sąd Administracyjny, iż dokonując kontroli takiej decyzji sąd administracyjny bada jedynie poprawność postępowania dowodowo-wyjaśniającego i wynikających zeń wniosków, zaś elementy natury słusznościowej wymykają się spod tej kontroli.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na rozprawie w Wydziale I Izby Finansowej skargi kasacyjnej Zakładu Wodociągów, Kanalizacji i Energetyki Cieplnej w W.-M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 2 kwietnia 2004 r. I SA/Bk 8/04 w sprawie ze skargi Zakładu Wodociągów, Kanalizacji i Energetyki Cieplnej w W.-M. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia 1 grudnia 2003 r. (...) w przedmiocie umorzenia odsetek za zwłokę w podatku od towarów i usług - oddala skargę kasacyjną.
UZASADNIENIE
Wyrokiem z dnia 2 kwietnia 2004 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku oddalił skargę Zakładu Wodociągów, Kanalizacji i Energetyki Cieplnej w W.-M. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia 1 grudnia 2003 r. Decyzją tą organ odwoławczy utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w W.-M., odmawiającą podatnikowi umorzenia odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu podatku od towarów i usług.
Organy podatkowe ustaliły, opierając się m.in. na danych wskazanych w bilansie za rok 2002, iż wynik finansowy Zakładu za ten rok zamknął się kwotą dodatnią /130.020,84 zł/. Analiza zeznania rocznego CIT-8 za rok 2001 i 2002 również potwierdziła, iż sytuacja finansowa podatnika jest stabilna, w obu tych latach podatkowych zakończył on swoją działalność zyskiem. Zatrudnia on 67 pracowników, w pierwszym półroczu 2003 r. posiadał środki obrotowe. Podnoszone we wniosku o umorzenie i w jego uzupełnieniu argumenty podatnika, iż zapłata odsetek spowoduje pogorszenie jego sytuacji finansowej, degradację sieci wodnokanalizacyjnych i ciepłowniczych, a w konsekwencji większą ich awaryjność oraz podwyżkę kosztów dostawy wody, kanalizacji i centralnego ogrzewania, nie świadczą zdaniem organów podatkowych o wystąpieniu przesłanki ważnego interesu podatnika, o której mowa w art. 67 par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./. Przesłanki uzasadniającej umorzenie odsetek nie może również stanowić okoliczność, iż zaległość powstała w wyniku błędnej interpretacji przepisów prawa przez podatnika. Obowiązek podatkowy określają ustawy, a z ich treścią każdy dbający o swoje interesy podmiot powinien się zapoznać. Także charakter działalności prowadzonej przez Zakład /zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności/, prowadzenie jej w formie zakładu budżetowego czy konieczność podejmowania działań inwestycyjnych nie stanowią szczególnych okoliczności, uzasadniających umorzenie zobowiązań, zwłaszcza w sytuacji, w której podatek należny /jako podatek pośredni/ nie obciąża bezpośrednio ekonomicznie samego podatnika, lecz nabywcę usług.