Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 1998 r., sygn. II SA 1542/98
Artykuł 74 Kpa dopuszcza możliwość wyłączenia dostępu strony do akt sprawy /ich części/ ze względu na ważny interes państwowy i przewiduje dla takiej sytuacji odpowiednie postępowanie instancyjne i sądowe. Nie ma natomiast trybu odmawiania sądowi administracyjnemu dostępu do tego rodzaju akt niedostępnych dla strony.
Naczelny Sąd Administracyjny uznał zasadność skargi Mariusza P. na decyzję Szefa Urzędu Ochrony Państwa z dnia 15 września 1998 r. w przedmiocie obniżenia dodatku służbowego i na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Szefa UOP z dnia 2 czerwca 1998 r.
UZASADNIENIE
Mariusz P., będąc zastępcą naczelnika wydziału w Delegaturze Urzędu Ochrony Państwa w (...), otrzymywał 560 zł dodatku służbowego. Decyzją /rozkazem personalnym/ z dnia 2 czerwca 1998 r., wydaną na podstawie art. 91 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Urzędzie Ochrony Państwa /Dz.U. nr 30 poz. 180 ze zm./ i par. 4 ust. 3 zarządzenia Szefa Urzędu Ochrony Państwa z dnia 17 września 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania przez funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa dodatków do uposażenia oraz ich wysokości /M.P. nr 69 poz. 686/, Szef UOP ustalił Mariuszowi P. z dniem 1 czerwca 1998r. dodatek służbowy w wysokości 10 zł. W uzasadnieniu podał, że Mariusz P., po przeniesieniu w dniu 20 kwietnia 1998 r. do czasowego pełnienia służby w (...), faktycznie przestał wykonywać obowiązki zastępcy naczelnika wydziału, a obecna jego postawa /przebywanie na zwolnieniu lekarskim/ i brak zaangażowania w realizację powierzonych zadań oraz motywacji do dalszej służby w UOP uzasadniają skorygowanie kwoty dodatku służbowego.