Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2003-05-17

Prowadzenie akt osobowych pracowników - obowiązki pracodawcy

Wymogi wobec prowadzenia przez pracodawców akt osobowych pracownika regulują przepisy Kodeksu pracy oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 28 maja 1996 r. Treść tego rozporządzenia została znowelizowana w grudniu 2002 r. i w obecnym stanie prawnym obowiązuje od 1 stycznia 2003 r. Zgodnie z postanowieniami tego rozporządzenia pracodawca jest zobowiązany do założenia oraz prowadzenia akt osobowych, które muszą być oddzielne dla każdego pracownika.

Akta osobowe pracownika składają się z trzech części oznaczonych literami: A, B oraz C. W części A akta osobowe obejmują dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się przyszłego pracownika o zatrudnienie, w części B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika, a w części C - dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia. Pracodawca przechowuje w aktach odpisy lub kopie składanych dokumentów. Należy podkreślić, że może on żądać od pracownika przedłożenia oryginałów tych dokumentów tylko do wglądu lub sporządzenia ich odpisów lub kopii.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00