comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-05-17
Prowadzenie akt osobowych pracowników - obowiązki pracodawcy
Wymogi wobec prowadzenia przez pracodawców akt osobowych pracownika regulują przepisy Kodeksu pracy oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 28 maja 1996 r. Treść tego rozporządzenia została znowelizowana w grudniu 2002 r. i w obecnym stanie prawnym obowiązuje od 1 stycznia 2003 r. Zgodnie z postanowieniami tego rozporządzenia pracodawca jest zobowiązany do założenia oraz prowadzenia akt osobowych, które muszą być oddzielne dla każdego pracownika.
Akta osobowe pracownika składają się z trzech części oznaczonych literami: A, B oraz C. W części A akta osobowe obejmują dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się przyszłego pracownika o zatrudnienie, w części B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika, a w części C - dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia. Pracodawca przechowuje w aktach odpisy lub kopie składanych dokumentów. Należy podkreślić, że może on żądać od pracownika przedłożenia oryginałów tych dokumentów tylko do wglądu lub sporządzenia ich odpisów lub kopii.
Pozostało 87% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie
Książka