Zatrudnianie i zwalnianie - kompendium dla pracodawcy
Dobór kadr i zatrudnianie nowych pracowników jest stałym elementem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. Jest także kluczem do sukcesu, gdyż od tego zależy, jakim potencjałem dysponuje przedsiębiorstwo i jakie są możliwości jego rozwoju i konkurencyjności na rynku. Proces zatrudniania pracowników jest obwarowany wieloma wymogami formalnoprawnymi. Trzeba także pamiętać, że każdy pracodawca, który zatrudnia przynajmniej jednego pracownika, ma obowiązek prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników.
Stan prawny na 12 października 2010 r.
WOJCIECH MICHAŁEK, ANNA TELEC
Opracował PRZEMYSŁAW MAŃKO
WYŚLIJ PYTANIE
pgp@infor.pl
"Poradnik", który mają Państwo przed sobą, ma na celu przedstawienie kolejnych etapów związanych z zatrudnianiem pracowników na podstawie umowy o pracę i ich zwalnianiem. Krok po kroku dowiedzą się Państwo, jakie procedury i związane z nimi dokumenty towarzyszą nawiązaniu i rozwiązaniu stosunku pracy. Pierwsza część "Poradnika" pokazuje m.in.: jak sprawnie przeprowadzić rekrutację, dokonać korzystnego wyboru rodzaju umowy o pracę oraz dopełnić wymaganych prawem obowiązków. Druga część przedstawia procedurę zwalniania pracowników - od wyboru formy, poprzez obowiązki pracodawcy związane z zakończeniem stosunku pracy, aż po dokonanie wszystkich rozliczeń z pracownikiem. Całość wzbogaca orzecznictwo Sądu Najwyższego dotyczące nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy.
Przeprowadzenie rekrutacji
Proces rekrutacji powinien być w każdej firmie przeprowadzany wyjątkowo starannie, ponieważ błędy popełniane przy zatrudnianiu pracowników nierzadko bywają bardzo kosztowne. Przed zatrudnieniem pracownika warto m.in. przeprowadzić dogłębną analizę potrzeb firmy oraz stworzyć profil kandydata do pracy. Prowadząc kampanię rekrutacyjną, należy unikać posługiwania się sformułowaniami, które mogą nosić cechy dyskryminacji.
Dobór pracowników
Dobór pracowników jest jednym z podstawowych instrumentów gospodarowania kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwie. Od prawidłowego doboru pracowników zależą bowiem potencjał ludzki przedsiębiorstwa, jego możliwości doskonalenia i rozwoju oraz w konsekwencji konkurencyjność na rynku. Błędy popełniane przy zatrudnianiu nowych pracowników są bardzo kosztowne. Straty to nie tylko pensja i inne świadczenia dla pracownika, który nie spełnił oczekiwań, ale również koszty ponownej rekrutacji oraz utracona produktywność i możliwość rozwoju firmy. Dobór personelu stanowi wynik - opartego na szeregu czynności - złożonego procesu decyzyjnego.