Jak postąpić w przypadku, gdy pracownik stał się niezdolny do pracy
PROBLEM
Proszę o wskazanie co dział kadr i płac powinien zrobić w poniżej przytoczonej sytuacji. Pracownik obsługi przebywał na zwolnieniu od 17.09.2024 r. do 17.03.2025 r. Od 18.03.2025 r. ma status "nieobecność usprawiedliwiona niepłatna - kod 151", gdyż ubiegał się o świadczenie rehabilitacyjne. W dokumentacji jednostka posiada również orzeczenie o lekkim stopniu niepełnosprawności - ważne do dnia 31.12.2025 r. W dniu 1.04.2025 r. pracownik dostarczył do dyrektora szkoły decyzję z ZUS z dnia 5.03.2025 r. o przyznaniu prawa do świadczenia rehabilitacyjnego za okres od 18.03.2025 r. do 15.06.2025 r. Jednocześnie 1.04.2025 r. pracownik dostarczył nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności - umiarkowanym, z datą obowiązującą od 7.01.2025 r. do 31.03.2028 r., ze wskazaniem "niezdolny do pracy". Proszę o wskazanie, jakie kroki powinien podjąć w tej sytuacji dyrektor szkoły? Czy w związku z orzeczeniem i statusem "niezdolny do pracy" dyrektor powinien rozwiązać z pracownikiem stosunek pracy, czy też wymagana dodatkowo jest decyzja lekarza medycyny pracy (pracownik w okresie chronionym)? Czy mając orzeczenie o stopniu niepełnosprawności ze wskazaniem "niezdolny do pracy" dyrektor powinien wypłacać świadczenie rehabilitacyjne od 18.03.2025 r. do 15.06.2025 r., czy też mając na uwadze to orzeczenie rozwiązać niezwłocznie stosunek pracy? Czy dział kadr powinien dokonać korekty w PFRON, jeśli chodzi o stopień niepełnosprawności od daty 7.01.2025 r.?