Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2009-11-24

Wszystko o bhp w firmie

Prowadzenie firmy i zatrudnianie pracowników wiąże się nieodłącznie z obowiązkiem ochrony ich życia i zdrowia poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków świadczenia pracy.

Stan prawny na 17 listopada 2009 r.

PIOTR POLAŃSKI - radca prawny

Opracował PRZEMYSŁAW MAŃKO

WYŚLIJ PYTANIE

pgp@infor.pl

W praktyce stosowanie i przestrzeganie przepisów bhp w Polsce nie wygląda niestety najlepiej. Przedsiębiorcy często bowiem zapominają, że jakakolwiek praca, nawet najprostsza i mało skomplikowana, musi być prowadzona w odpowiednich, bezpiecznych warunkach, a ich zapewnienie spoczywa właśnie na nich. W dalszym ciągu także wiedza o obowiązujących przedsiębiorców wymogach z zakresu bhp nie jest wśród nich zbyt szeroko rozpowszechniona.

"Poradnik", który mają Państwo przed sobą, z pewnością stanowić będzie cenny przewodnik po dość zawiłej i obszernej tematyce związanej z bezpieczeństwem i higieną pracy. Szczególną uwagę poświęcamy materii dotyczącej obiektów i pomieszczeń, w których wykonywana jest praca, a także wymogom stawianych takim pomieszczeniom. Ponadto omawiamy zagadnienia związane z obowiązkiem szkoleń pracowników. Na końcu zaś piszemy o przewidzianych prawem sankcjach grożących przedsiębiorcom, którzy nie wywiązują się w sposób należyty ze swoich powinności wynikających z przepisów bhp.

Pomieszczenia, w których świadczona jest praca

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie pracownikom pomieszczeń, których rodzaj, liczba i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzaju pracy oraz warunków, w jakich ta praca jest wykonywana.

Regulacje prawne

Każdy zatrudniony ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, pracodawca ma natomiast obowiązek zapewniać pomieszczenia pracy odpowiednie do rodzaju wykonywanych prac i liczby zatrudnionych pracowników. Ponadto jest on zobowiązany utrzymywać obiekty budowlane i znajdujące się w nich pomieszczenia pracy, a także tereny i urządzenia z nimi związane w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Wynika to wprost z przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1241; dalej "k.p."). Poza tym, szczegółowym aktem prawnym, w którym znaleźć można przepisy dotyczące obiektów i pomieszczeń pracy, organizacji stanowisk pracy, procesów pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, jest Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2008 r. nr 108, poz. 690; dalej "rozporządzenie"). Określa ono ogólnie obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach pracy, w szczególności dotyczące:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00