Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.473.2024.2.KM
Dotyczy ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że zbycie Udziałów korzystać będzie ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (zw. dalej: „ustawą o CIT”), a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że zbycie Udziałów korzystać będzie ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (zw. dalej: „ustawą o CIT”), a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 września 2024 r. (data wpływu: 25 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W dniu (…) (zw. dalej: „A”) oraz (…) (zw. dalej „B") jako fundatorzy (zw. dalej łącznie: „Fundatorami”) ustanowili fundację rodzinną, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (zw. dalej: „ustawą o fundacji rodzinnej”), pod nazwą „X” Fundacja Rodzinna (…) (zw. dalej: „Wnioskodawcą”, „Fundacją Rodzinną” lub „Fundacją”), wnosząc na pokrycie funduszu założycielskiego mienie w postaci środków pieniężnych w łącznej kwocie 100 000 zł.
Fundatorzy dokonali zgłoszenia Fundacji do Rejestru Fundacji Rodzinnych, występując (…) z wnioskiem o jej wpis do rejestru, który to wniosek oczekuje jeszcze na rozpoznanie. W związku z tym Wnioskodawca funkcjonuje obecnie w obrocie prawnym jako „X” Fundacja Rodzinna w organizacji, przy czym – zgodnie z art. 23 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej (dalej: „u.f.r.”) – Fundacja może już zarządzać we własnym imieniu posiadanym majątkiem i zapewniać jego ochronę, w tym nabywać prawa, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywaną. Brak jest przy tym okoliczności, które mogłyby uzasadniać odmowę zarejestrowania Wnioskodawcy.
Beneficjentami Fundacji Rodzinnej są wskazani wyżej Fundatorzy (…).
Zgodnie z treścią aktu założycielskiego oraz statutu Fundacji:
- celem Fundacji Rodzinnej jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów, w szczególności:
- (…)
- Fundacja Rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przewidzianymi przepisami ustawy o fundacji rodzinnej, w tym m.in. w zakresie:
- (…).
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że podstawowym celem przyświecającym A i B założenie Fundacji było długoterminowe zabezpieczenie majątku Fundatorów na rzecz ich potomków, a także zarządzanie nim, w tym zwłaszcza inwestowanie majątku w ramach określonych ustawą. W zakresie dozwolonej działalności inwestycyjnej Fundacja Rodzinna zamierza w szczególności nabywać oraz obejmować udziały lub akcje w spółkach handlowych, papiery wartościowe, nieruchomości i inne aktywa w kraju lub za granicą. (…)
Niezależnie od powyższego, Fundatorzy są:
a. udziałowcami spółki Y spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w K ((…); KRS: (…), NIP: (…) – zw. dalej: „Spółką z o.o.”), posiadając w tej spółce łącznie 100% udziałów;
b. wspólnikami spółki Z spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w K ((…); KRS: (…), NIP: (…) – zw. dalej: „Spółką Komandytową”), przy czym komplementariuszami Spółki Komandytowej są Spółka z o.o. oraz A, a jej komandytariuszem jest B.
Spółka Komandytowa prowadzi działalność gospodarczą przede wszystkim w zakresie (…). Spółka ta rozwinęła prowadzoną działalność gospodarczą w stopniu atrakcyjnym dla potencjalnych inwestorów. W związku z tym A i B zamierzają przekształcić Spółkę Komandytową w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością („Spółka Przekształcona”), celem uatrakcyjnienia jej formy prawnej na potrzeby sprzedaży całościowego lub częściowego pakietu udziałów w danej spółce, biorąc pod uwagę fakt, że transakcje na udziałach w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością są bardziej operatywne niż transakcje na ogóle praw i obowiązków wspólników spółek osobowych, w tym spółki komandytowej. Przekształcenie jest planowane do dokonania w najbliższej przyszłości, prawdopodobnie jeszcze w 2024 roku.
Jednocześnie po dokonaniu wspomnianego przekształcenia, na potrzeby realizacji celów powołanej do życia Fundacji, Fundatorzy zamierzają wnieść wszystkie posiadane przezeń udziały w Spółce Przekształconej do Fundacji Rodzinnej tytułem darowizn. Przedmiotem darowizn na rzecz Fundacji potencjalnie mogą być również wszystkie posiadane przez A i B udziały w Spółce z o.o., której zasadnicza działalność sprowadza się do pełnienia funkcji komplementariusza w Spółce Komandytowej. Darowizny, o których mowa, zostaną dokonane w niedługim czasie po przekształceniu Spółki Komandytowej w Spółkę Przekształconą, prawdopodobnie jeszcze w 2024 roku.
Jednocześnie po dokonaniu wskazanych darowizn, wniesione do Fundacji udziały w Spółce Przekształconej, a ewentualnie również w Spółce z o.o. (zw. dalej łącznie: „Udziałami”), mogą być przedmiotem odpłatnego zbycia na rzecz inwestora zainteresowanego ich nabyciem w całości lub części. Wnioskodawca planuje przeprowadzenie transakcji obejmującej odpłatne zbycie Udziałów bez zbędnej zwłoki, niewykluczone, że jeszcze w 2024 roku, a najprawdopodobniej w pierwszej połowie 2025 roku.
Środki pieniężne uzyskane przez Fundację Rodzinną z odpłatnego zbycia Udziałów będą wykorzystywane przez Fundację zgodnie z jej celami, w tym zwłaszcza planowane jest ich reinwestowanie w nabywanie udziałów lub akcji w innych spółkach, papierów wartościowych, nieruchomości lub innych aktywów, w zgodzie z aktem założycielskim i statutem Fundacji Rodzinnej, a także obowiązującymi przepisami prawa.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że zbycie Udziałów korzystać będzie ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (zw. dalej: „ustawą o CIT”), a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zbycie Udziałów korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania.
Uzasadnienie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody Fundacji ze zbycia Udziałów nie będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na zwolnienie podmiotowe z opodatkowania fundacji rodzinnych.
Zgodnie z art. 4a pkt 36 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku fundację rodzinną, przy czym zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT, zwolnienie przewidziane w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. Jeśli fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza wskazany zakres, stawka podatku dochodowego, o którym mowa w art. 19, wynosi – w myśl art. 24r ust. 1 ustawy o CIT – 25% podstawy opodatkowania.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy – Prawo przedsiębiorców m.in. w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
Jednocześnie w myśl art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej, przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 danej ustawy nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej.
Biorąc pod uwagę przywołane wyżej przepisy, należy stwierdzić, że fundacja rodzinna jest co do zasady w całości zwolniona z opodatkowania podatkiem CIT i może prowadzić działalność w ograniczonym zakresie, wskazanym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, nie tracąc prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie innym niż wskazany w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja zobowiązana jest zapłacić od osiągniętego dochodu z danej działalności podatek CIT w wysokości 25%.
Dla oceny zakresu opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja taka prowadzi działalność w zakresie określonym ustawą o fundacji rodzinnej. Stosownie do treści art. 24r ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, stawka podatku CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z treścią przywołanego art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także w zakresie uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z przywołanego art. 5 ww. ustawy, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia, przy czym - co istotne - ograniczenie to nie dotyczy wymienionych powyżej praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, oraz uczestnictwa w tych podmiotach, a także składników w postaci papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
Mając na względzie art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia m.in. do spółek handlowych mających swoją siedzibę w kraju lub za granicą, nawet jeśli takie prawa zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.
Podkreślić należy, że zbywanie udziałów m.in. w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością bez wątpienia mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej. Bez wątpienia zatem do udziałów takich odnosi się przywołany wyżej art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej, w związku z czym przychód wynikający z działań polegających na nabywaniu i zbywaniu przedmiotowych udziałów podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy, zbycie Udziałów, które zostaną wniesione do Fundacji przez Fundatorów zgodnie z opisanym zdarzeniem przyszłym, mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zatem zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r. ust. 1 ustawy o CIT.
W konsekwencji przychód Fundacji Rodzinnej ze zbycia Udziałów nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r. ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie zastosowania.
Stanowisko powyższe znajduje również odzwierciedlenie w jednolitym stanowisku Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przedstawionym w interpretacjach podatkowych:
- z dnia 10 maja 2024 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.140.2024.2.EJ;
- z dnia 10 maja 2024 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.141.2024.2.EJ;
- z dnia 15 lutego 2024 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.750.2023.1.RH;
- z dnia 2 lutego 2024 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.561.2023.1.DD;
- z dnia 29 stycznia 2024 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.592.2023.2.END;
- z dnia 29 stycznia 2024 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.631.2023.3.AN;
- z dnia 16 stycznia 2024 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.577.2023.3.END;
- z dnia 1 grudnia 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.450.2023.2.DP;
- z dnia 24 listopada 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.519.2023.1.END;
- z dnia 19 listopada 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.341.2023.2.EJ;
- z dnia 15 listopada 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.244.2023.2.DP;
- z dnia 19 października 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.192.2023.1.DP.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy na gruncie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże zgodnie z art. 6 ust. 6-7 ustawy o CIT:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Wskazać należy, że z art. 24r ustawy o CIT wynika, że:
1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ufr:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1. zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
3. przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4. nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że zbycie udziałów korzystać będzie ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania.
Biorąc pod uwagę powyżej powołane przepisy, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Stosownie do treści art. 24r ustawy o CIT, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka podatku CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.
W Państwa sprawie należy rozważyć, czy zbycie udziałów, które Fundacja Rodzinna otrzyma od fundatora, mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr.
Zgodnie z treścią art. 5 ufr fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ufr).
Mając bowiem na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych oraz podmiotów o podobnym charakterze mających swoją siedzibę w kraju lub za granicą, nawet jeśli takie prawa, składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.
Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować, czy zbywać części udziału. Podkreślić należy, że zbywanie udziałów nie mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr.
Zatem, zdaniem organu, zbycie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością otrzymanych od fundatora przez fundację rodzinną w organizacji mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zatem zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r ust. 1 ustawy o CIT.
W konsekwencji, przychód Fundacji rodzinnej w organizacji ze zbycia udziałów nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie zastosowania w tym przypadku.
Wobec powyższego, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right