Interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.561.2023.1.DD
Czy przychód Fundacji Rodzinnej ze zbycia Udziałów/Akcji stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej niewykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, a co za tym idzie przychód zwolniony z opodatkowania zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 grudnia 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z tego samego dnia, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychód Fundacji Rodzinnej ze zbycia Udziałów/Akcji stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej niewykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, a co za tym idzie przychód zwolniony z opodatkowania zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Fundacja rodzinna pod nazwą X w organizacji (dalej: Wnioskodawca lub Fundacja Rodzinna) została ustanowiona przez fundatora (…) (dalej: Fundator) w dniu (…) 2023 r. aktem założycielskim, objętym aktem notarialnym sporządzonym przez (…).
Na moment złożenia wniosku Wnioskodawca jest osobą prawną w organizacji (po zarejestrowaniu uzyska pełną podmiotowość prawną), polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Fundacja Rodzinna działała na podstawie obowiązującego prawa, w tym w szczególności na podstawie przepisów ustawy o fundacji rodzinnej z dnia 26 stycznia 2023 r. (Dz. U. z 2023 r., poz. 326; dalej: ustawa o fundacji rodzinnej) oraz na podstawie jej statutu.
Na podstawie statutu Fundacji Rodzinnej jej celami są m.in.:
- spełnianie określonych w jej statucie świadczeń na rzecz beneficjentów,
- zarządzanie mieniem Fundacji Rodzinnej w interesie beneficjentów.
Fundacja Rodzinna prowadzi w kraju i nie wykluczone, że również w przyszłości za granicą działalność gospodarczą w zakresie służącym realizacji jej celów statutowych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w maksymalnie dozwolonym przez obowiązujące przepisy prawa zakresie.
Na moment złożenia wniosku majątek Fundacji Rodzinnej stanowi m.in. jej fundusz założycielski w kwocie wymaganej przepisami ustawy o fundacji rodzinnej (tj. 100.000,00 zł) wniesiony przez Fundatora w postaci wkładu pieniężnego oraz akcje spółki z siedzibą w Polsce. Wnioskodawca będzie obejmować/nabywać również inne środki finansowe, nieruchomości i inne aktywa nabyte lub otrzymane przez Fundację Rodzinną w toku jej działalności, w tym na skutek darowizn lub spadków dokonywanych przez Fundatora lub inne podmioty (w tym m.in. udziały, akcje lub ogół praw i obowiązków w spółkach handlowych z siedzibą w Polsce (posiadających nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce) lub za granicą (będących rezydentami podatkowym w kraju innym niż Polska), papiery wartościowe, itd.); dalej łącznie: Udziały/Akcje.
W toku działalności prowadzonej przez Fundację Rodzinną (w zakresie wynikającym z przepisów ustawy o fundacji rodzinnej) możliwe jest, że Fundacja Rodzinna będzie dokonywać odpłatnego zbycia posiadanych aktywów, w tym również Udziałów/Akcji.
Pytanie
Czy przychód Fundacji Rodzinnej ze zbycia Udziałów/Akcji stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej niewykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, a co za tym idzie przychód zwolniony z opodatkowania zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, przychód Fundacji Rodzinnej ze zbycia Udziałów/Akcji stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej niewykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, a co za tym idzie przychód zwolniony z opodatkowania zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Uzasadniając własne stanowisko podali Państwo, iż na wstępie Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotem wniosku o interpretację są wyłącznie zdefiniowane wcześniej Udziały/Akcje, tj. udziały, akcje lub ogół praw i obowiązków w spółkach handlowych z siedzibą w Polsce (posiadających nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce) lub za granicą (będących rezydentami podatkowym w kraju innym niż Polska); nabyte lub otrzymane przez Fundację Rodzinną w toku jej działalności, w tym na skutek darowizn lub spadków dokonywanych przez Fundatora lub inne podmioty.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Zwolnienie, o którym mowa nie ma jednak zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej (art. 6 ust. 7 ustawy o CIT).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
Przy tym zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej, przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 (spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą), i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze).
Dla ustalenia czy zbycie Udziałów/Akcji będzie mieściło się w katalogu dozwolonej działalności gospodarczej kluczowa jest zatem kwalifikacja prawna Udziałów/Akcji w kontekście powołanego wyżej przepisu. I tak, należy wskazać, że obrót Udziałami/Akcjami stanowi niewątpliwie prawo wynikające z uczestnictwa Wnioskodawcy w spółce handlowej. Udział stanowi integralną część kapitału zakładowego i jako instrument prawa obligacyjnego może być przenoszony między stronami za pośrednictwem czynności rozporządzającej jaką jest umowa. Jak wskazuje przy tym art. 180 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r., poz. 1467 ze zm.), zbycie udziału, jego części lub ułamkowej części udziału oraz jego zastawienie powinno być dokonane w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, zbycie Udziałów/Akcji będzie objęte zakresem art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej, z którego wynika, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność w zakresie m.in. przystępowania do spółek handlowych mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach. Zbycie Udziałów/Akcji stanowi bowiem nieodłączny element uczestniczenia w spółce handlowej. Należy mieć również na uwadze, że niektóre z Udziałów/Akcji mogą być bezpośrednio papierami wartościowymi (np. akcje w spółkach akcyjnych) lub będą prawami o podobnym charakterze do papierów wartościowych. Nie budzi przy tym wątpliwości, że przykładowo udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością stanowią prawa o podobnym charakterze do akcji, które są stricte papierami wartościowymi. Również zatem na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 4 zbycie Udziałów uprzednio nabytych przez Wnioskodawcę będzie mieściło tzw. dozwoloną działalność gospodarczą Fundacji Rodzinnej jako wpisującą się w nabywanie i zbywanie praw o podobnym charakterze do papierów wartościowych, o której mowa w tym przepisie.
Biorąc zatem pod uwagę treść art. 5 ust. 3 w zw. z ust. 1 pkt 1 oraz pkt 3 i 4 ustawy o fundacji rodzinnej należy uznać, że przystępowanie do spółek handlowych, jak również nabywanie i zbywanie ich udziałów/akcji stanowi tzw. działalność dozwoloną fundacji, nawet jeśli mienie to (Udziały/Akcje) zostało nabyte, wyłącznie w celu dalszego zbycia.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, przychód Fundacji Rodzinnej ze zbycia Udziałów/Akcji stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej niewykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, a co za tym idzie przychód zwolniony z opodatkowania zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),
ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”),
ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr,
fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że
fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o CIT,
ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT,
przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.
Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 ww. ustawy.
W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, który stanowi, że
zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-10 ustawy o CIT:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:
1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz
2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.
Z powołanych przepisów wynika zatem, że co do zasady fundacje rodzinne są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednakże – jak wskazano powyżej – są pewne wyjątki.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przychód Fundacji Rodzinnej ze zbycia Udziałów/Akcji stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej niewykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, a co za tym idzie przychód zwolniony z opodatkowania zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy zwrócić uwagę na przepisy art. 24r ust. 1-3 ustawy o CIT, stanowiące, że:
1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.
Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221 ze zm.). Wyjątek ma stanowić działalność o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym
fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr,
przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Biorąc pod uwagę powyższe, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja ta prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Zgodnie bowiem z art. 24r ustawy o CIT w zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.
W przedmiotowej sprawie należy zatem zbadać, czy sprzedaż Udziałów/Akcji nabytych/objętych przez fundację rodzinną, będzie mieścić się w zakresie określonym w art. 5 ufr.
W uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Druk nr 2798) wskazano, że majątek fundacji rodzinnej, rozumiany jako aktywa, będzie stanowić mienie w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Wyposażenie fundacji rodzinnej w początkowe aktywa będzie zadaniem fundatora, który przeniesie mienie przeznaczone na realizację celów fundacji rodzinnej i tym samym zasili początkowo fundusz założycielski. Wartość aktywów fundacji rodzinnej nie powinna być niższa niż 100 000 zł.
Jak wskazano we wniosku, majątek Fundacji Rodzinnej stanowi m.in. jej fundusz założycielski w kwocie wymaganej przepisami ustawy o fundacji rodzinnej (tj. 100.000,00 zł) wniesiony przez Fundatora w postaci wkładu pieniężnego oraz akcje spółki z siedzibą w Polsce. Wnioskodawca będzie obejmować/nabywać również inne środki finansowe, nieruchomości i inne aktywa nabyte lub otrzymane przez Fundację Rodzinną w toku jej działalności, w tym na skutek darowizn lub spadków dokonywanych przez Fundatora lub inne podmioty (w tym m.in. udziały, akcje lub ogół praw i obowiązków w spółkach handlowych z siedzibą w Polsce lub za granicą, papiery wartościowe, itd.). W toku działalności prowadzonej przez Fundację Rodzinną możliwe jest, że Fundacja Rodzinna będzie dokonywać odpłatnego zbycia posiadanych aktywów, w tym również Udziałów/Akcji.
Jak wynika z art. 5 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe (tj. art. 5 ust. 1 pkt 1 ufr) nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Mając bowiem na względzie przepis art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, a także papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, nawet jeśli takie prawa i składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.
Wobec powyższego, zdaniem Organu, odpłatne zbycie Udziałów/Akcji nabytych/objętych przez fundację mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr. A zatem, w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 24r ust. 1 ustawy o CIT.
Mając na względzie powyższe, po stronie Fundacji Rodzinnej sprzedaż Udziałów/Akcji nabytych/objętych przez fundację nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód uzyskany ze sprzedaży tych Udziałów/Akcji będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Zatem, Państwa stanowisko zgodnie z którym, przychód Fundacji Rodzinnej ze zbycia Udziałów/Akcji stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej niewykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, a co za tym idzie przychód zwolniony z opodatkowania zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).