Wyrok NSA z dnia 30 października 2023 r., sygn. II GSK 2129/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Sieńczyło -Chlabicz Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia del. WSA Marek Krawczak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 30 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A.B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 maja 2022 r. sygn. akt VI SA/Wa 2737/21 w sprawie ze skargi A.B. na decyzję Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej z dnia [...] 2021 r. nr [...] w przedmiocie wydania pozwolenia na broń dopuszczoną do celów łowieckich oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 23 maja 2022 r., sygn. akt VI SA/Wa 2737/21 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A.B. (dalej: "Skarżący") na decyzję Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej z [...] 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania pozwolenia na broń palną do celów łowieckich.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie sprawy:
Decyzją z [...] marca 2021 r. Komendant Oddziału Żandarmerii Wojskowej w A. (dalej: "organ I instancji") odmówił Skarżącemu wydania pozwolenia na broń palną do celów łowieckich.
Odwołanie od powyższej decyzji wniósł Skarżący.
Na skutek tego odwołania decyzją z [...] 2021 r. Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej (dalej: "KGŻW" lub "organ odwoławczy"), działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, dalej: "k.p.a.") oraz art. 10 ust. 1, ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2020 r. poz. 955, dalej: "ustawa o broni i amunicji") utrzymał w mocy ww. decyzję organu I instancji.
W uzasadnieniu organ odwoławczy podał, że w świetle zebranego materiału dowodowego w postępowaniu pierwszo-instancyjnym zaistniały przesłanki do odmowy wydania pozwolenia na broń palną na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji, gdyż strona stanowi zagrożenie dla samego siebie, porządku lub bezpieczeństwa publicznego. KGŻW podzielił pogląd organu I instancji, iż Skarżący przejawiając lekceważący stosunek do przepisów prawa oraz norm społecznych (fakt postawienia stronie zarzutów za przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu jak i popełnienie przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji popełnione w stanie nietrzeźwości oraz widywanie go przez sąsiadów pod wpływem alkoholu), swoją postawą jako obywatel nie daje gwarancji, iż posiadana przez niego broń będzie użyta zgodnie z wnioskowanym celem. Organ wskazał także, że w jego ocenie organ I instancji nie naruszył podstawowych zasad prowadzenia postępowania, zebrał cały materiał dowodowy, badając go przy tym bardzo wnikliwie, oceniając zarówno okoliczności przemawiające na korzyść, jak i na niekorzyść strony. Odnosząc się do faktu, iż skarżący, będąc żołnierzem zawodowym, na co dzień ma styczność z bronią oraz szkoli młodszych stopniem żołnierzy z obsługi tej broni, organ podkreślił, że przy wydawaniu decyzji o wydaniu pozwolenia na broń palną prywatną kieruje się tylko i wyłącznie przepisami ustawy o broni i amunicji oraz k.p.a. - broń którą strona wykorzystuje do celów służbowych w tym szkolenia młodszych stopniem żołnierzy, skarżący otrzymał na podstawie innych, odrębnych przepisów.