Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 23 lutego 2010 r., sygn. II OSK 326/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędziowie sędzia NSA Jerzy Bujko sędzia del. NSA Jerzy Krupiński (spr.) Protokolant Renata Sapieha po rozpoznaniu w dniu 23 lutego 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Komendanta Głównego Policji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 października 2008 r. sygn. akt VI SA/Wa 1632/08 w sprawie ze skargi B. G. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] maja 2008 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na broń palną myśliwską 1) uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2) odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego na rzecz Komendanta Głównego Policji od skarżącego B. G..

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 21 października 2008 r., sygn. akt IV SA/Wa 1632/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] maja 2008 r., nr [...] oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Wielkopolskiego Komendanta Policji w Poznaniu, z dnia [...] lutego 2007 r., nr [...], cofającą skarżącemu B. G. pozwolenie na posiadanie broni palnej myśliwskiej.

Wyrok wydano w następujących okolicznościach sprawy:

Decyzją z dnia [...] maja 2008 r. Komendant Główny Policji utrzymał w mocy decyzję Wielkopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Poznaniu z dnia [...] lutego 2007 r., cofającą pozwolenie na posiadanie broni palnej myśliwskiej B. G.. Podstawą prawną decyzji organu administracyjnego I instancji był przepis art. 18 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 15 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2004 r., nr 52 poz. 525 ze zm.). Postępowanie administracyjne zostało wszczęte z urzędu, z uwagi na fakt skazania strony prawomocnym wyrokiem Sądu Rejonowego w Słupcy z dnia 6 lutego 2006 r., sygn. akt: VI K 491/05, za przestępstwo określone w art. 178a § 1 Kodeksu karnego, tj. za prowadzenie pojazdu samochodowego w stanie nietrzeźwości. Strona nie utrudniała wykonywania czynności w trakcie kontroli drogowej, której ustalenia były podstawą wszczęcia sprawy karnej. W postępowaniu administracyjnym przeprowadzono dowód z zeznań funkcjonariuszy, którzy brali dział w czynności zatrzymania, dołączono odpisy protokołów z akt sprawy karnej oraz załączono do akt pozytywną opinię stowarzyszenia łowieckiego. Ponadto ustalono, że w przeszłości B. G. nie dopuścił się czynów zabronionych. W ocenie organu katalog przestępstw wskazanych w art. 15 ust. 1 pkt 6 ustawy o broni i amunicji, które przesądzają o istnieniu obawy, że mogą użyć broni w celu sprzecznym z interesem bezpieczeństwa lub porządku publicznego - nie jest zamknięty, a do przesłanek nie pozwalających przyznać prawa do broni należy zaliczyć m.in. przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, zwłaszcza te, do których znamion należy nietrzeźwość sprawcy. Pośrednio bowiem zagrażają one życiu, zdrowiu oraz mieniu ludzi. Pozytywna opinia o stronie z Koła Łowieckiego nie mogła stanowić podstawy zmiany poglądu na sylwetkę strony, w kontekście jej uprawnień do posiadania broni. Okoliczność powyższa nie eliminuje bowiem faktu popełnienia czynu zabronionego o znacznym stopniu szkodliwości społecznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00