Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 19 kwietnia 2013 r., sygn. II OSK 2587/11

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Włodzimierz Ryms Sędziowie Sędzia NSA Wojciech Mazur ( spr. ) Sędzia del. NSA Jerzy Solarski Protokolant starszy asystent Anna Sidorowska - Ciesielska po rozpoznaniu w dniu 19 kwietnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. S.-C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 maja 2011 r. sygn. akt II SA/Wa 1666/10 w sprawie ze skargi A. S.-C. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] sierpnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na broń palną gazową 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od skarżącego A. S.-C. na rzecz organu Komendanta Głównego Policji kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 31 maja 2011 r., sygn. akt II SA/Wa 1666/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A.S.-C. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] sierpnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na broń palną gazową.

W uzasadnieniu orzeczenia Sąd I instancji przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy.

Komendant Wojewódzki Policji w Katowicach decyzją z dnia [...] grudnia 2009r. nr [...], działając na podstawie art. 18 ust. 5 pkt 2 w zw. z art. 15 ust. 4 oraz art. 20 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2004 r. Nr 52, poz. 525 ze zm.) oraz art. 104 i 268a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071, dalej jako "k.p.a."), cofnął skarżącemu A.S.-C. pozwolenie na posiadanie broni palnej gazowej. W uzasadnieniu podał, że stosownie do art. 15 ust. 4 ustawy, osoba posiadająca pozwolenie na broń palną wydane w celu ochrony osobistej lub ochrony bezpieczeństwa innych osób oraz mienia obowiązana jest raz na pięć lat przedstawić właściwemu organowi Policji aktualne orzeczenia: lekarskie i psychologiczne potwierdzające, że może ona dysponować bronią. Natomiast skarżący nie przedłożył wymaganych orzeczeń i tym samym zaistniała przesłanka do cofnięcia pozwolenia na broń w oparciu o art. 18 ust. 5 pkt 2 ustawy. Orzeczenia lekarskie i psychologiczne, wydane w trybie i na zasadach określonych w ustawie, potwierdzają zdolność fizyczną i psychiczną posiadacza pozwolenia do dysponowania bronią i jest to niewątpliwie istotna okoliczność z punktu widzenia ochrony bezpieczeństwa oraz porządku publicznego ze względu na cel posiadania broni palnej i ewentualne skutki jej użycia. Dlatego też nie może być żadnych wątpliwości, choćby natury medycznej, co do zdolności posiadacza pozwolenia na broń palną do bezpiecznego jej posiadania i używania. Stąd też nie leży w interesie publicznym zachowanie skarżącemu pozwolenia na broń palną, bowiem nie zastosował się on do obowiązku, o którym mowa w art. 15 ust. 4 ustawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00