Interpretacja pojęcia reklamy aptek w kontekście programów lojalnościowych - Wyrok NSA z dnia 2 lipca 2024 r., sygn. II GSK 10/24
Prowadzenie programu lojalnościowego, którego celem jest zachęcenie klientów do zakupu towarów w aptece, stanowi niedozwoloną reklamę apteki ogólnodostępnej zgodnie z art. 94a ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia NSA Zbigniew Czarnik (spr.) Sędzia del. WSA Izabella Janson po rozpoznaniu w dniu 2 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej C. Sp. z o.o. w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 lipca 2023 r. sygn. akt V SA/Wa 3042/22 w sprawie ze skargi C. Sp. z o.o. w G. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 30 września 2022 r. nr POD.61.30.2022.MBP.4 w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie nakazania zaprzestania prowadzenia niedozwolonej reklamy aptek ogólnodostępnych oraz nałożenia kary pieniężnej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od C. Sp. z o.o. w K. na rzecz Głównego Inspektora Farmaceutycznego 1350 (tysiąc trzysta pięćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: WSA, sąd pierwszej instancji) wyrokiem z 18 lipca 2023 r. sygn. akt V SA/Wa 3042/22 oddalił skargę C. Sp. z o.o. w G. (dalej: skarżąca, spółka) na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego (dalej: GIF, Inspektor) z 30 września 2022 r. w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie nakazania zaprzestania prowadzenia niedozwolonej reklamy aptek ogólnodostępnych oraz nałożenia kary pieniężnej.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
Decyzją z 3 czerwca 2016 r. Śląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny (dalej: WIF, Wojewódzki Inspektor) w pkt 1 stwierdził naruszenie zakazu, o którym mowa w art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r., poz. 1977 ze zm.; dalej: p.f., ustawa prawo farmaceutyczne), poprzez prowadzenie reklamy apteki o nazwie "[...]" zlokalizowanej w J., przy ul. [...] oraz jej działalności poprzez prowadzenie w aptece programu "Karta Pacjenta", dystrybuowanie ulotek z krótkimi opisami produktów leczniczych, umieszczanie w izbie ekspedycyjnej folderu informacyjnego Stowarzyszenia "D.Z." w formie plakatu z krótkimi opisami produktów leczniczych wraz z ich cenami detalicznymi i umorzył postępowanie w tym zakresie oraz w pkt 2 nałożył na spółkę karę pieniężną w wysokości 10 000 złotych.