Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 13 sierpnia 2024 r., sygn. III SA/Gl 269/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Fleszer (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz, Asesor WSA Adam Pawlyta, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 13 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi Z. Z. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego w Warszawie z dnia 16 stycznia 2024 r., nr BP.501.2424.2023.2408.KA12.517687 w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 16 stycznia 2024r., nr BP.501.2424.2023.2408.KA12.517687 Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej: GITD) utrzymał w mocy w całości decyzję z dnia 18 sierpnia 2023r., nr [...] Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości 3000,00 (słownie zł: trzech tysięcy) zł na Z. Z., prowadzącego działalność gospodarcza pod firmą Z. (dalej: Skarżący).
Podstawą prawną decyzji był art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 775; dalej: k.p.a), art. 4 pkt 22 lit. 1, art. 92a ust. 1, 3 i 7 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2022, poz. 2201 ze zm.; dalej: u.t.d.), art. 71 ust. 1, art. 81 ust. 1 i ust. 5 oraz art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 1047 ze zm.; dalej: p.r.d.), § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych Administracji z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz. U. Nr 2019, poz. 2141 ze zm.) oraz Ip. 9.1 i Ip. 10.2.1 załącznika nr 3 do u.t.d.
Rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Dnia 3 czerwca 2022 r. w miejscowości G. na ul. [...] (DK [...]) inspektorzy Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli drogowej pięcioosiowy pojazd członowy składający się z dwuosiowego ciągnika samochodowego marki DAF o nr rej. [...] oraz trzyosiowej naczepy marki KRONE o nr rej. [...]. W jej toku ustalono, że ww. pojazdem członowym wykonywano międzynarodowy transport drogowy rzeczy w imieniu i pod kierownictwem Skarżącego na trasie F.-P. Pojazd przewoził ładunek podzielny - dwa kręgi blachy stalowej. Przewóz drogowy był wykonywany zespołem pojazdów nieposiadającym aktualnego okresowego badania technicznego potwierdzającego jego zdatność do ruchu drogowego oraz dopuszczenie do wykonywania przewozu drogowego pojazdem lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t, których dopuszczalna masa całkowita została przekroczona mniej niż 5%. W związku z podejrzeniem podrobienia badań technicznych, funkcjonariusze Policji zatrzymali dowód rejestracyjny pojazdu, wprowadzili dane dotyczące stanu licznika do CEPIK. Sporządzono protokół oględzin i zabezpieczono dowód rejestracyjny pojazdu. Przebieg i wyniki kontroli zostały udokumentowane w protokołach kontroli nr [...] i [...].