Postanowienie NSA z dnia 20 czerwca 2024 r., sygn. III OW 7/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk sędzia del. WSA Hanna Knysiak-Sudyka po rozpoznaniu w dniu 20 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Starosty Wągrowieckiego o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Starostą Wągrowieckim a Marszałkiem Województwa Wielkopolskiego w przedmiocie wskazania organu właściwego do zmiany zezwolenia na przetwarzanie odpadów wskazać Marszałka Województwa Wielkopolskiego jako organ właściwy w sprawie.
Uzasadnienie
Starosta Wągrowiecki pismem z dnia 29 stycznia 2024 r. wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy nim a Marszałkiem Województwa Wielkopolskiego, poprzez wskazanie Marszałka Województwa Wielkopolskiego jako organu właściwego do zmiany zezwolenia na przetwarzanie odpadów. W uzasadnieniu wniosku podał, że wnioskiem z dnia 15 listopada 2022 r. [...] Sp. z o.o. z siedzibą w [...] zwróciło się do Marszałka Województwa Wielkopolskiego o zmianę decyzji Starosty Wągrowieckiego z dnia 30 września 2016 r. znak: OS.6233. 20.2016.OS3 (zmienionej decyzjami Starosty Wągrowieckiego z dnia 27 lutego 2019 r. znak: OS.6233.1.2019.OS3 oraz z dnia 20 grudnia 2019 r. znak: OS.6233.11.2019. OS3), udzielającej wnioskodawcy zezwolenia na przetwarzanie odpadów. Marszałek w dniu 21 lutego 2023 r. wezwał w/w Spółkę do przedłożenia dowodów świadczących o spełnieniu przez instalację przesłanki, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 47 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839 ze zm., dalej w skrócie "rozporządzenie"), tj. możliwości przetworzenia odpadów w ilości powyżej 10 Mg/d, w celu ustalenia organu właściwego do zmiany zezwolenia. Wnioskodawca w toku postępowania określił dobową moc przerobową instalacji równą 24 Mg/d. W dniu 17 stycznia 2024 r. Marszałek Województwa Wielkopolskiego przekazał według właściwości wniosek Spółki z dnia 15 listopada 2022 r. do Starosty Wągrowieckiego, jako organu właściwego do wydania zmiany zezwolenia na przetwarzanie odpadów. W uzasadnieniu wskazał, że dobowa moc przerobowa instalacji wynosi 24 Mg/d, natomiast dobowa ilość przetwarzanych odpadów wynosi 6,4 Mg/d. W ocenie Starosty Wągrowieckiego, będąca przedmiotem niniejszego postępowania instalacja może przyjmować odpady w ilości 24 Mg/d, tj. 24 tony na dobę, co jest wartością przekraczającą ilość wskazaną w § 2 ust. 1 pkt 47 rozporządzenia, a zatem instalację tę należy zakwalifikować jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko. Podkreślenia wymaga, że instalacja do przetwarzania odpadów (o kodzie 20 03 06), będąca przedmiotem wniosku, to instalacja mogąca funkcjonować niezależnie od realizowanej na terenie zakładu inwestycji polegającej na rozbudowie i modernizacji oczyszczalni ścieków (...), zakwalifikowanej do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, o której mowa § 3 ust. 1 pkt 79 rozporządzenia, a więc instalacji do oczyszczania ścieków innych niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 40 rozporządzenia, przewidziane do obsługi liczby mieszkańców nie mniejszej niż 400 równoważnej liczby mieszkańców w rozumieniu art. 86 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 1478 ze zm.), która istnieje na terenie zakładu. Na podstawie art. 41 ust. 3 pkt 1a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j.: Dz. U. z 2022 r., poz. 699 ze zm., dalej w skrócie "u.o."), organem właściwym dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko – jest marszałek województwa.