Korekta sprzedaży zaewidencjonowanej w kasie rejestrującej - krok po kroku
Przedsiębiorcy, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych ewidencjonują sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej. W praktyce dosyć często występują sytuacje kiedy trzeba dokonać korekty sprzedaży już zaewidencjonowanej. Zwroty towarów i uznane reklamacje nie podlegają ponownemu zaewidencjonowaniu na kasie. Korekty dokonujemy na podstawie specjalnie prowadzonej w tym celu ewidencji.
Kasa fiskalna – ewidencjonowanie, ulga na zakup, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania >>>
Faktura do paragonu - kiedy można ją wystawić? >>>
Krok 1. Spisz protokół przyjęcia zwrotu lub reklamacji
Przyjmując zwroty towarów lub uwzględniając reklamacje, aby dokonać korekty, musisz dysponować:
- protokołem przyjęcia zwrotu towaru bądź reklamacji towaru lub usługi podpisanym przez sprzedawcę i nabywcę albo
- notatką służbową lub protokołem nabycia sprawdzającego, jeśli towar jest zwracany w związku z takim nabyciem.
Organy podatkowe dopuszczają, aby protokół nie był podpisany przez nabywcę, pod warunkiem że dostawca posiada inne dowody, które w sposób jednoznaczny potwierdzają, iż nabywca zwrócił towar, a dostawca zwrócił nabywcy wynagrodzenie w kwocie odpowiadającej zwróconemu towarowi.
Krok 2. Zgromadź dowody potwierdzające dokonanie sprzedaży
Dodatkowo musisz posiadać dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, a w przypadku gdy dokonanie sprzedaży potwierdza paragon fiskalny lub faktura w postaci elektronicznej – numer tego paragonu lub tej faktury oraz numer unikatowy kasy.
Nie oznacza to, że musisz dysponować tylko paragonem. Możesz przyjąć zwrot towaru, gdy klient nie ma paragonu. Organy podatkowe nie kwestionują obniżenia podatku należnego z powodu zwrotu towarów, w przypadku gdy sprzedawca nie dysponuje oryginałem paragonu fiskalnego, jeśli posiada inne dokumenty, na podstawie których można potwierdzić dokonaną wcześniej sprzedaż, której dotyczy korekta. Mogą to być:
- wydruki z terminala (w przypadku płatności bezgotówkowych),
- dowód zapłaty kartą kredytową,
- dowód dokonania przelewu na konto sprzedawcy,
- karta gwarancyjna.
Krok 3. Dokonaj zapisu w ewidencji
Jeśli sporządziłeś protokół i posiadasz dowód sprzedaży, możesz dokonać zapisu w odrębnej ewidencji prowadzonej w tym celu, która będzie podstawą do zapisu korekty w JPK_V7. Ewidencja powinna zawierać dane wskazane w rozporządzeniach w sprawie kas, takie jak:
- datę sprzedaży,
- nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,
- termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru albo usługi,
- wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru bądź usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wysokość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży,
- zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wysokość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży.
Krok 4. Rozlicz korektę w JPK_V7
Korektę związaną ze zwrotem towaru lub uznaną reklamacją zapisz w JPK_V7 na bieżąco, tj. w rozliczeniu za miesiąc, w którym te zdarzenia miały miejsce. Zdaniem organów podatkowych możesz ją wpisać, dokonując:
- jednego zbiorczego zapisu na podstawie raportu kasowego i ewidencji korekt albo
- dwóch odrębnych zapisów, tj. jednego na podstawie raportu kasowego, a drugiego na podstawie ewidencji korekt.
Przeczytaj więcej na ten temat: Jak korygować sprzedaż zaewidencjonowaną na kasie rejestrującej >>>
