Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.425.2024.3.DJ

Zwolnienia dochodu uzyskanego w ramach świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych USA.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 6 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 14 czerwca 2024 r. i z 26 czerwca 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca, (…) jest obywatelem Ukrainy mieszkającym w Polsce od (…) r. na podstawie połączenia z rodziną. Posiada ważną kartę pobytu czasowego z dostępem do polskiego rynku pracy. Jest polskim rezydentem podatkowym, posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Od (…) 2023 r. świadczy usługi jako tłumacz wojskowy na rzecz sił zbrojnych USA na terenie Polski na podstawie umowy. Umowa została zawarta między firmą amerykańską (nie jest zarejestrowana w Polsce) oraz osobą fizyczną.

Umowa o świadczenie usług konsultingowych została zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a spółką X. Przedmiotem umowy jest świadczenie przez Wnioskodawcę usług w zakresie tłumaczeń (…).

Zgodnie z informacją sporządzoną przez Dyrektora (…) spółki X Wnioskodawca od (…) 2023 r. świadczy profesjonalne usługi (tłumaczenia …) dla amerykańskich sił zbrojnych w Polsce. Spółka X wspiera kontrakt (…) zarządzany przez (…).

W pismach, stanowiących uzupełnienia wniosku doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje.

Wniosek dotyczy roku 2023 r.

We wniosku wskazano, że Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce od (…) r. - w 2023 r. Wnioskodawca posiadał w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy.

W odpowiedzi na pytanie: Czy usługi w zakresie tłumaczeń (…) dla amerykańskich sił zbrojnych w Polsce świadczył Pan w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, czy na podstawie innej umowy (proszę wskazać jej nazwę) świadczył Pan usługi i otrzymywał wynagrodzenie od spółki X? – Wnioskodawca wyjaśnił, że (…) świadczył wskazane usługi jako osoba fizyczna (nieprowadząca działalności gospodarczej) na podstawie umowy o świadczenie usług konsultingowych. Ww. usługi z tytułu zawartej umowy świadczył wyłącznie na rzecz sił zbrojnych USA znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Umowę dotyczącą świadczenia usług tłumaczeń ustnych, pisemnych i transkrypcji w języku (…) Wnioskodawca realizował w ramach umowy o podwykonawstwo zawartej na rzecz sił zbrojnych USA w rozumieniu art. 2 lit. e) umowy z dnia 15 sierpnia 2020 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153).

Udzielając odpowiedzi na pytanie:Kto [Pan, czy inny podmiot - proszę wskazać jaki] jest wykonawcą kontraktowym w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r., tj. osobą/podmiotem dostarczającym towary lub świadczącym usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz? Kto jest stroną umowy polegającej na dostarczaniu towarów, świadczeniu usług siłom zbrojnym USA?– wyjaśnił Pan, że:

·wszystkie usługi tłumaczeń (…) są świadczone bezpośrednio przez Pana (...) w ramach jego współpracy z siłami zbrojnymi USA na podstawie umowy zawartej z X. Z kolei X jest wykonawcą świadczącym usługi dla (…) USA;

·pojęcie „wykonawcy kontraktowego", zgodnie ze wskazanym przepisem art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz. Tym samym Pan (...) jest wykonawcą kontraktowym w rozumieniu tego przepisu.

Zgodnie z umową, którą zawarł Pan (...) zapewnia on wsparcie językowe dla Sił Zbrojnych USA w Polsce. Jego usługi są świadczone siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a ww. Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej.

Spółka X jest wykonawcą kontraktowym USA w rozumieniu art. 2 lit. f Umowy. Zgodnie ze wskazanym przepisem "wykonawca kontraktowy USA" - oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

X jest osobą prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Umowa o świadczenie usług konsultingowych, którą zawarł Wnioskodawca jest odpowiednikiem umowy zlecenia uregulowanej przepisami Kodeksu cywilnego. W umowie zawarto m.in. zapis: „Strony uzgadniają i potwierdzają, że Konsultant jest Niezależnym Wykonawcą i nie jest pracownikiem, partnerem ani nie pozostaje w żadnym innym stosunku pracy z X."

Wnioskodawca otrzymywał wynagrodzenie za świadczone usługi tłumaczeniowe od firmy X bezpośrednio z ich konta w USA na swoje konto osoby fizycznej w Polsce.

X zawarł umowę z Siłami Zbrojnymi Stanów Zjednoczonych na świadczenie usług.

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, świadczy usługi tłumaczeniowe dla Sił Zbrojnych USA zlokalizowanych w Polsce na podstawie umowy zawartej z X.

Pojęcie „wykonawcy kontraktowego", zgodnie ze wskazanym przepisem art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Tym samym Pan (...) Wnioskodawca jest wykonawcą kontraktowym w rozumieniu tego przepisu.

Pytanie

Czy dochody z tytułu świadczenia powyższych usług tłumaczeń na rzecz sił zbrojnych USA są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy dochody z tytułu świadczenia usług tłumaczeń świadczonych na rzecz sił zbrojnych USA są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzasadnienie

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 - dalej u.p.d.o.f.), zwalnia się od podatku dochodowego dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. mającego miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Pojęcie „wykonawcy kontraktowego”, zgodnie ze wskazanym przepisem art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Ponieważ treść przytoczonego przepisu kończy wyrażenie "na ich rzecz" przyjmuje się, że zwolnienie to ma zastosowanie również w przypadku dostarczania towarów i usług przez podwykonawców. W szczególności stanowisko takie reprezentują organy podatkowe, czego przykładem mogą być interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 czerwca 2023 r. 0115-KDIT1.4011.286.2023.2.MR, z 6 lipca 2023 r. 0115-KDIT1.4011.382.2023.1.MR oraz z 16 listopada 2023 r., 0114-KDIP3-2.4011.753.2023.1.MN.

Jak wynika z ostatniej z tych interpretacji:

"zwolnieniu mogą podlegać dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium RP, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami".

Z kolei w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 listopada 2023 r. (0113-KDIPT2-3.4011.634.2023.1.IR) czytamy, że "aby skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT - sama umowa nie musi być zawarta bezpośrednio z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych, wystarczy że będzie zawarta na ich rzecz. Przy zastosowaniu wykładni językowej dostawę "na rzecz" Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych należy rozumieć jako świadczenia, które są ostatecznie na dobro (korzyść) Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych (słownik frazeologiczny języka polskiego Stanisława Skorupki: "na czyją korzyść, na czyje dobro"), które - co wynika z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT - mogą być realizowane poprzez bezpośrednią umowę z Siłami Zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub przez umowy podwykonawstwa".

Wnioskodawca ma zawartą umowę ze spółką (…), w ramach której świadczy profesjonalne usługi (tłumaczenia …) dla amerykańskich sił zbrojnych w Polsce. X wspiera kontrakt (…) zarządzany przez (…). Tym samym, mimo iż umowa nie jest zawarta z siłami zbrojnymi USA, to jest to umowa o podwykonawstwo na rzecz tych sił zbrojnych.

Oznacza to, że dochód z tytułu świadczenia wskazanych w treści pytania usług tłumaczeniowych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46c u.p.d.o.f.

Jeżeli w trakcie roku 2023 odprowadzane były od wskazanych dochodów zaliczki na podatek dochodowy to nadpłatę z tego tytułu można odzyskać składając zeznanie roczne PIT-36 wykazując zapłacone zaliczki i dochód podlegający opodatkowaniu w wysokości 0 zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis ten wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w tej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazano katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są:

1)stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2)działalność wykonywana osobiście;

3)pozarolnicza działalność gospodarcza;

4)działy specjalne produkcji rolnej;

5)(uchylony)

6)najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7)kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

8)odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d) innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

8a) działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;

8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;

9) inne źródła.

Natomiast na podstawie art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

pkt 8 – przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c)przedsiębiorstwa w spadku

-z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;

pkt 9 – przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Przepisem art. 1 pkt 13 lit. a ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) został dodany art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego brzmieniem:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2153 i 2154) mającego miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

W tym miejscu wskazuję, że definicję „wykonawcy kontraktowego” i „wykonawcy kontraktowego USA” zawiera umowa między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisana w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154; dalej: Umowa).

W myśl art. 2 lit. a Umowy:

Dla celów niniejszej umowy, wyrażenie „siły zbrojne USA” – oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 2 lit. e Umowy:

„Wykonawcą kontraktowym” jest osoba fizyczna, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Stosownie do art. 2 lit. f Umowy:

„Wykonawca kontraktowy USA” oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Wyrażenie „siły zbrojne USA” – zgodnie z art. 2 lit. a Umowy – oznacza:

podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 34 ust. 2 Umowy:

Wykonawcy kontraktowi USA są zwolnieni z wszelkich podatków od osób prawnych oraz z podatku akcyzowego, które miałyby zostać naliczone wyłącznie z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA. Wykonawcy kontraktowi USA są również zwolnieni z wszelkich podatków dochodowych lub podatków od zysku, które miałyby zostać naliczone przez administrację rządową lub samorządową Rzeczypospolitej Polskiej od części ich dochodu uzyskanego z umowy lub umowy o podwykonawstwo z siłami zbrojnymi USA.

W świetle cytowanych powyżej przepisów zwolnieniu mogą podlegać zatem dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.

Z opisu sprawy wynika, że w 2023 r. posiadał Pan w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy. Od (…) 2023 r. świadczy Pan jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej usługi (tłumacz wojskowy) na rzecz sił zbrojnych USA na terenie Polski w ramach umowy o świadczenie usług konsultingowych. Ww. umowa została zawarta pomiędzy Panem a spółką X. W umowie tej zawarto m.in. zapis: „Strony uzgadniają i potwierdzają, że Konsultant jest Niezależnym Wykonawcą i nie jest pracownikiem, partnerem ani nie pozostaje w żadnym innym stosunku pracy z X”. Spółka X jest wykonawcą kontraktowym USA w rozumieniu art. 2 lit. f Umowy z dnia 15 sierpnia 2020 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej. Przedmiotem umowy jest świadczenie przez Pana usług w zakresie tłumaczeń (…). Zgodnie z umową, zapewnia Pan wsparcie językowe dla Sił Zbrojnych USA w Polsce. Pana usługi są świadczone siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a ww. Umowy. Umowę dotyczącą świadczenia usług tłumaczeń (…) realizował Pan w ramach umowy o podwykonawstwo zawartej na rzecz sił zbrojnych USA w rozumieniu art. 2 lit. e) umowy z dnia 15 sierpnia 2020 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej. Wykonawcą kontraktowym w ramach tej umowy jest Pan.

Pana wątpliwość dotyczy kwestii, czy dochód uzyskany przez Pana w 2023 r. z tytułu zawartej umowy, o której mowa we wniosku, jest zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z definicji „wykonawcy kontraktowego” zawartej w art. 2 lit. e ww. Umowy wynika, że oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Ponadto jak stanowi art. 2 lit a „siły zbrojne USA” – oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jeżeli podatnik jest podwykonawcą wykonawcy kontraktowego, a zawarta między nimi umowa służy realizacji usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to podatnik ten spełnia definicję wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy.

Przy czym dla możliwości zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma znaczenia, czy podmiotem administrującym realizację kontraktu będą biura kontraktowe sił zbrojnych USA stacjonujące na terenie Polski, Stanów Zjednoczonych Ameryki bądź w wybranych krajach UE.

Istotna jednak dla celów tego zwolnienia jest okoliczność, gdzie znajdują się siły zbrojne USA, na rzecz których świadczone są przez Pana usługi.

W bieżącej sprawie, w opisie stanu faktycznego poinformował Pan, że posiada Pan status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e ww. Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej.

Z kolei artykuł 2 lit f. ww. Umowy definiuje "wykonawcę kontraktowego USA", wskazując na cechy odróżniające go od "wykonawcy kontraktowego", o którym mowa w art. 2 lit. e. Wykonawca kontraktowy USA jest zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 34 ust. 2 tej samej umowy.

Jednocześnie, zauważyć należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadziła zwolnienie od podatku w stosunku do dochodów "wykonawcy kontraktowego", by zrównać sytuację podatkową "wykonawcy kontraktowego USA" i "wykonawcy kontraktowego".

Skoro zatem, omawiane zwolnienie skierowane jest do "wykonawcy kontraktowego" w rozumieniu art. 2 lit. e ww. Umowy, a Pan potwierdza, że taki status posiada, to należy uznać, że ma Pan prawo zastosować określone w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie do dochodów z tytułu dostarczania towarów/świadczenia usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a ww. Umowy na podstawie zawartej umowy.

W sytuacji, gdy w ramach umów podwykonawstwa główny wykonawca posiada status wykonawcy kontraktowego USA w rozumieniu art. 2 lit f. ww. Umowy, dochody uzyskane przez podwykonawcę, posiadającego status wykonawcy kontraktowego, z tytułu dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych USA, korzystają z omawianego zwolnienia.

Mając na uwadze powyższe, uznać należy, że dochody uzyskiwane przez Pana w 2023 r. w ramach świadczenia wskazanych we wniosku usług tłumaczeń (…) na rzecz sił zbrojnych USA – z zastrzeżeniem, że usługi te były świadczone wyłącznie na rzecz sił zbrojnych USA znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto, wyjaśniam, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji dokonałem oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego przez Pana pytania (tj. zagadnienia możliwości skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania dochodów, o których mowa we wniosku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Zatem, w przedmiotowej sprawie nie mogłem odnieść się do Pana stanowiska w sprawie odnośnie kwestii sposobu odzyskania nadpłaty w sytuacji, gdy w trakcie roku 2023 odprowadzane były od ww. dochodów zaliczki na podatek.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00