Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.382.2023.1.MR
Zaniechanie poboru podatku oraz zwolnienia od opodatkowania dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania usług siłom zbrojnym USA.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 14 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia dochodów od opodatkowania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu 20 lipca 2022 r. przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na terenie RP, zajmujący się profesjonalnie pośrednictwem w obrocie, w tym wynajmie nieruchomości zawarł z polską spółką z o.o. (właścicielem nieruchomości gruntowej na terenie RP) umowę na pośredniczenie w wynajmie tej nieruchomości na rzecz Sił Zbrojnych USA na cele wojskowe - militarne, tj. (...). Na użytek wniosku przyjęto nazwę spółki będącej właścicielem nieruchomości gruntowych: spółka „X” Sp. z o.o., zaś pośrednika firma „Y”.
W tym samym dniu 20 lipca 2022 r. Wnioskodawca – adwokat, prowadzący w tamtym czasie działalność gospodarczą pod firmą „Z” s.c. zawarł z firmą „Y” umowę cywilnoprawną (umowę zlecenie), której wyłącznym przedmiotem było zapewnienie spółce „X” Sp. z o.o. kompleksowej obsługi prawnej oraz szeroko rozumianego wsparcia transakcji wynajmu Siłom Zbrojnym USA nieruchomości należącej do spółki „X” Sp. z o.o. na cele wojskowe, w tym konkretnie, co też zostało szczegółowo opisane w tej umowie:
(...)
W dniu 29 sierpnia 2022 r., przy wymiernym i faktycznym udziale Wnioskodawcy doszło do wynajęcia przez spółkę „X” Sp. z o.o. nieruchomości na rzecz Sił Zbrojnych USA na cele wojskowe, na okoliczność czego Siły Zbrojne USA wystawiły spółce „X” Sp. z o.o. stosowne zaświadczenia oraz certyfikaty, niezbędne do całkowitego zwolnienia tej spółki „X” Sp. z o.o. z podatku dochodowego oraz podatku VAT.
W dniu 22 września 2022 r. oraz w dniu 4 października 2022 r. Wnioskodawca wystawił na rzecz firmy „Y” dwie faktury VAT z tytułu wykonanych usług, które zostały zapłacone.
Reasumując, Wnioskodawca, na mocy umowy cywilnoprawnej o świadczenie usług prawnych z dnia 20 lipca 2022 r., działając jako podwykonawca firmy „Y”, udzielił w 2022 roku spółce „X” Sp. z o.o. wsparcia prawnego w zakresie zapewnienia kompleksowej obsługi prawnej transakcji wynajmu Siłom Zbrojnym USA nieruchomości należących do spółki „X” Sp. z o.o. na cele wojskowe, w tym w szczególności wsparcia szczegółowo opisanego wyżej w opisie.
Wymaga podkreślenia, że umowa z 20 lipca 2022 r. nie dotyczyła jakichkolwiek innych usług, a tylko tych opisanych wyżej. Wskazuje również, że z dniem 8 grudnia 2022 r. Wnioskodawca zamknął jednoosobową działalność gospodarczą z powodu przekształcenia prowadzonej dotychczas spółki cywilnej w spółkę komandytową.
Jednak na dzień wystawiania obu ww. faktur działalność ta była prowadzona i Wnioskodawca był podatnikiem podatku PIT, co uzasadnia złożenie wniosku.
Pytanie
Czy w 2022 r. miało zastosowanie wobec Wnioskodawcy, będącego podatnikiem podatku PIT i będącego wykonawcą kontraktowym w rozumieniu art. 2 lit. e) Umowy zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154), zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, jako podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, pozostając wykonawcą kontraktowym w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 2 lit. e) Umowy zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154), Wnioskodawca osiągnął w 2022 r. dochody z tytułu realizacji usług świadczonych na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z firmą „Y”, która zawarła umowę ze spółką „X” Sp. z o.o., której wyłącznym przedmiotem było zapewnienie kompleksowej obsługi prawnej transakcji wynajmu Siłom Zbrojnym USA nieruchomości należących do spółki „X” Sp. z o.o. na cele wojskowe, w tym w szczególności wsparcie w procedurze przetargowej, wsparcie i konsultacje podczas oględzin nieruchomości w celu budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych oraz ustalanie i udzielanie Siłom Zbrojnym USA niezbędnych informacji o stanie prawnym i faktycznym nieruchomości, doradztwo, organizacja i koordynowanie czynności niezbędnych do wynajmu Siłom Zbrojnym USA nieruchomości na cele wojskowe, negocjacje niezbędne do wynajmu Siłom Zbrojnym USA nieruchomości na cele wojskowe, współtworzenie z Siłami Zbrojnymi USA i pod ich nadzorem umowy najmu nieruchomości na cele wojskowe oraz kolejnych aneksów, jak również pozostawanie w bezpośrednim kontakcie z przedstawicielami Sił Zbrojnych USA oraz wspieranie obu stron umowy najmu w trakcie realizacji i wykonywania tej umowy, w tym koordynowanie poszerzania oferty w odpowiedzi na kolejne zapotrzebowania Sił Zbrojnych USA oraz działań zmierzających do pozyskania drogi dostępowej do wynajętych przez Siły Zbrojne USA nieruchomości.
Art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT wskazuje, że cyt.: „Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154), mającego miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz”.
Art. 2 lit. e) umowy zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) zawiera definicję tzw.: „wykonawcy kontraktowego”, którym w rozumieniu tego przepisu jest cyt.: „osoba fizyczna, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz”.
Mając na uwadze opisany stan faktyczny należy stwierdzić, że Wnioskodawca realizował jako podwykonawca – na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z firmą „Y”, która była bezpośrednim podwykonawcą spółki „X” Sp. z o.o., będącej bezpośrednim wykonawcą, który zawarł umowę z Siłami Zbrojnymi USA – usługi opisane szczegółowo w stanie faktycznym na rzecz Sił Zbrojnych USA.
W świetle treści art. 2 lit. e) ww. umowy zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki, ponieważ Wnioskodawca świadczył usługi de facto na rzecz Sił Zbrojnych USA, w opinii Wnioskodawcy zrealizował on znamiona tzw. „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu ww. definicji, na którą powołuje się art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT.
Usługa świadczona przez Wnioskodawcę miała bezpośredni i wyłączny związek z wynajęciem nieruchomości należących do spółki „X” Sp. z o.o. na rzecz Armii USA. Zarówno art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT, jak również art. 2 lit. e) umowy zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki wskazują, że umowa o świadczenie usług, z której osiągane są dochody podlegające zwolnieniu z podatku dochodowego nie musi zostać zawarta bezpośrednio z Siłami Zbrojnymi USA, ale mogą to być usługi realizowane „na rzecz Sił Zbrojnych USA”.
Z tych też względów Wnioskodawca uważa, że dochody jakie osiągnął w związku z realizacją umowy o świadczenie usług opisanych w opisie stanu faktycznego winny podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, a to na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT w zw. z art. 2 lit. e) umowy zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154).
Na koniec wnioskodawca wskazuje, że w dniu (...) 2022 r. doszło do jego przekształcenia w spółkę komandytową. Od tego momentu stał się podatnikiem podatku CIT i dalsze rozliczenia, po dniu (...) 2022 r. dokonywał już jako podatnik CIT. Indywidualną interpretacją podatkową z dnia (...) 2023 r. (znak pisma (...)) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, wskazując, że dochody osiągane przez Wnioskodawcę będącego podatnikiem podatku CIT są na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych. Istotne dla rozstrzygnięcia tego wniosku jest to, że przepis art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera te same warunki i wymagania (przepis jest tożsamy), co art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co w ocenie Wnioskodawcy winno skutkować tożsamą interpretacją podatkową.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Od 1 stycznia 2022 r. – na mocy art. 1 pkt 13 lit. a tiret czwarte ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) – wprowadzono zwolnienie od opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) mającego miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.
Definicję „wykonawcy kontraktowego” zawiera Umowa między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisana w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153), dalej „Umowa”.
W myśl art. 2 lit. e ww. Umowy:
Dla celów niniejszej Umowy wyrażenie „wykonawca kontraktowy” oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Wyrażenie „siły zbrojne USA” – zgodnie z art. 2 lit. a tej Umowy – oznacza:
podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Ocena skutków podatkowych Pana sytuacji
Z wniosku wynika, że:
•posiada Pan status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e ww. Umowy;
•osiągał Pan w 2022 r. dochody z tytułu dostarczania usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy o podwykonawstwo zawartej z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz – tj. dochody z tytułu usług prawnych świadczonych jako podwykonawca firmy „Y”, która zawarła umowę z wykonawcą – spółką „X” sp. z o.o.
Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu zdarzenia zgodzić należy się z Panem, że do otrzymanego przez Pana dochodu – uzyskanego w związku z zawartą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej umową z firmą „Y” – w 2022 r. miało zastosowanie zwolnienie od opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right