Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 14 maja 2024 r., sygn. III SA/Kr 170/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tadeusz Kiełkowski (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Jakub Makuch Asesor WSA Ewelina Dziuban Protokolant Specjalista Dominika Janik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 maja 2024 r. sprawy ze skargi E. D. na zarządzenie Nr [...] Prezydenta Miasta Krakowa z dnia [...] grudnia 2023 r. w sprawie odwołania Pani E. D. ze stanowiska dyrektora [...] Liceum Ogólnokształcącego w K. im. [...] oddala skargę

Uzasadnienie

Zarządzeniem Nr [...] Prezydenta Miasta Krakowa z dnia [...] grudnia 2023 r. w sprawie odwołania Pani E. D. ze stanowiska dyrektora [...] Liceum Ogólnokształcącego w K. im. [...], wydanym na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40, 572, 1463 i 1688) oraz art. 66 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005), z dniem 12 grudnia 2023 r. odwołano E. D. ze stanowiska dyrektora [...] Liceum Ogólnokształcącego w K. im. [...] (§ 1).

W uzasadnieniu tego zarządzenia zwrócono uwagę na pozytywną opinię Małopolskiego Kuratora Oświaty w sprawie odwołania ze stanowiska dyrektora (pismo z dnia 24 listopada 2023 r.) i wskazano na nieprawidłowości ujawnione w toku doraźnej kontroli wewnętrznej w zakresie gospodarowania środkami na wydatki rzeczowe i wynagrodzenia bezosobowe oraz prowadzenia ewidencji księgowej za rok 2022 i za 2023 r. przeprowadzonej w okresie od dnia 6 lipca do dnia 22 września 2023 r. Księgi rachunkowe w roku 2022 oraz 2023 (do dnia kontroli) prowadzone były w sposób niespełniający wymogów art. 4 ust. 1, ust. 3 pkt 2, art. 20 ust. 1 oraz art. 24 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. W okresie objętym kontrolą dokonano wydatków niezgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych i działalnością statutową jednostki. Poniesienie wydatków w sposób niecelowy i nieoszczędny oraz niezgodny ze statutową działalnością jednostki spowodowało uszczuplenie środków budżetowych, które powinny zostać przeznaczone na działalność statutową. Przez podejmowanie decyzji skutkujących niegospodarnym wydatkowaniem środków, kierownik jednostki jest odpowiedzialny za poniesienie przez Gminę Miejską Kraków szkody majątkowej, przekraczającej wartość 200.000,00 zł. Ponadto dyrektor nie wypełniał też podstawowych obowiązków wynikających z art. 42 ust. 3 i 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. W planie organizacji pracy na rok szkolny 2022/2023 dyrektorowi szkoły zostało przydzielonych 18 godzin tygodniowo, w tym 6 godzin tygodniowo języka polskiego dla obcokrajowców w ramach obniżonego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Zgodnie z ustaleniami przedstawicieli Kuratorium Oświaty w Krakowie, jak i przedstawiciela Wydziału Edukacji, brak jest informacji na ten temat w dziennikach elektronicznych, zaś dokumenty przedstawione przez dyrektora są niekompletne, co świadczy co najmniej o częściowym braku realizacji zajęć dydaktycznych. W obecnym roku szkolnym (stan na 1 grudnia 2023 r.) również brak kompletnej dokumentacji dotyczącej realizacji zajęć dydaktycznych. Dyrektor naruszył też art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz procedurę GS-54 dotyczącą gospodarowania mieniem Gminy Miejskiej Kraków w granicach otrzymanego zarządu. Umowa najmu nr [...] z 4 lipca 2022 r. została zawarta na czas określony, tj. do 31 sierpnia 2025 r., choć stosowne zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa w tej sprawie określało maksymalny okres najmu i użyczenia części nieruchomości położonej na os. [...] bl. [...] od dnia podpisania zarządzenia do 31 grudnia 2023 r. Postępowanie dyrektora wzbudzało szereg zastrzeżeń ze strony działającej przy szkole Rady [...], która na posiedzeniu w dniu 5 października 2023 r. ustaliła katalog zarzutów i przesłała go do wiadomości Zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa. Poprzednia kontrola w 2015 r. dotyczyła funkcjonowania wydzielonego rachunku dochodów i ujawniła liczne nieprawidłowości wyliczone w wystąpieniu pokontrolnym wraz z zaleceniami prawidłowego postępowania. Za ich wdrożenie w życie odpowiedzialny był między innymi dyrektor, co jest o tyle istotne, że wskazuje na charakterologiczną niechęć do korekty postawy. Konsekwencje nagannych działań dyrektora pojawiły się w ogólnopolskiej przestrzeni medialnej, co niekorzystnie rzutuje na całą społeczność szkoły. Obowiązek zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej (art. 69 ust. 1 ustawy o finansach publicznych) nie był w jakiejkolwiek mierze realizowany, bowiem dyrektor na ogromną skalę podejmował działania niezgodne z przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi, a także nie zapewniał właściwej ochrony zasobów finansowych jednostki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00