Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 9 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Ol 1076/23
Dnia 9 kwietnia 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Ewa Osipuk Sędzia WSA Piotr Chybicki Protokolant specjalista Anna Piontczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 kwietnia 2024 roku sprawy ze skargi E. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu z dnia [...], nr [...] w przedmiocie zmiany decyzji dotyczącej odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej oddala skargę.
Uzasadnienie
Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że decyzją z 19 czerwca 2023 r. Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w [...] działający z upoważnienia Burmistrz [...] (dalej jako: "organ I instancji") zmienił decyzję własną z dnia 6 września 2021 r. i ustalił od kwietnia 2023 r. nową wysokość opłaty ponoszonej przez E. D. (dalej jako: "strona", "skarżący") za jej pobyt w Domu Pomocy Społecznej dla osób w podeszłym wieku z siedzibą w [...] na kwotę 1.567,88 zł miesięcznie. W treści uzasadnienia organ wskazał, że zmianie uległa wysokość dochodu strony oraz, że różnica pomiędzy "nowym" dochodem z marca 2023 r. a "starym" z lutego 2023 r. wyniosła 264,95 zł. Kwota ta przekracza 10% kwoty kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, co umożliwia organowi zmianę decyzji w trybie art. 106 ust. 5 ustawy o pomocy społecznej.
Odwołanie od decyzji organu I instancji wniosła skarżąca. Zarzuciła nieprawidłowe wyliczenie kwoty ponoszonej odpłatności poprzez uwzględnienie w wysokości dochodu dodatku pielęgnacyjnego i świadczenia uzupełniającego. W jej ocenie winien mieć zastosowanie przepis art. 8 ust. 4a ustawy o pomocy społecznej. Wskazała również, że "z decyzji KRUS wynika, że 70% dochodu, to kwota 1032,49 zł potrącana z emerytury na poczet odpłatności za pobyt w DPS".
Po rozpatrzeniu odwołania Samorządowe Kolegium Odwoławcze [...] (dalej jako: "Kolegium", "organ odwoławczy") decyzją z 18 września 2023 r. utrzymało w mocy decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu decyzji podniesiono, że w ocenie Kolegium organ I instancji prawidłowo ustalił dochód skarżącej, słusznie także uznał, że zmiana sytuacji dochodowej strony (oraz fakt, że dochód strony zwiększył się o więcej niż 10% kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej) wypełnia przesłankę zawartą w art. 106 ust. 5 ustawy o pomocy społecznej.