Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 29 lutego 2024 r., sygn. II SA/Bk 14/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Małgorzata Roleder, Sędziowie asesor sądowy WSA Anna Bartłomiejczuk, sędzia WSA Elżbieta Lemańska (spr.), Protokolant st. sekretarz sądowy Katarzyna Derewońko, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 29 lutego 2024 r. sprawy ze skargi M. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku z dnia 16 listopada 2023 r. nr 409.180/B-17/XV/23 w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia decyzji ustalającej warunki zabudowy oddala skargę
Uzasadnienie
1. Zaskarżoną decyzją z 16 listopada 2023 r. nr 409.180/B-17/XV/23 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Białymstoku (dalej: SKO) utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta Białegostoku (dalej: Prezydent Miasta) z 17 października 2023 r. nr DUA-VIII.6732.2.2023 umarzającą w całości postępowanie w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia decyzji Prezydenta Miasta Białegostoku z 12 lipca 2013 r. nr 310/2013 ustalającej warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z funkcją handlowo-usługową (handel i usługi nieuciążliwe) z parkingiem podziemnym, parkingami naziemnymi i zagospodarowaniem terenu na działce nr [...] (obręb [...]) położonej przy ulicy [...] i [...] w Białymstoku – ze zjazdem z ulicy [...] na część działki nr [...] i [...] oraz infrastrukturą techniczną. Decyzja z 12 lipca 2013 r. stała się ostateczna 19 sierpnia 2013 r.
Decyzje wydano w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
2. Wnioskiem z 7 czerwca 2023 r. M. S. (dalej: skarżąca) wystąpiła do Prezydenta Miasta o stwierdzenie wygaśnięcia ww. decyzji tego organu z 12 lipca 2013 r. Wskazała, że działka nr [...] uległa podziałowi, zatem doszło do zmniejszenia powierzchni terenu inwestycji, co ma wpływ na przewidziane w decyzji parametry zabudowy, powierzchnię terenu biologicznie czynnego, układ komunikacyjno-parkingowy, liczbę miejsc parkingowych zewnętrznych, powierzchnię terenu utwardzonego, lokalizację placu zabaw. Stwierdzenie wygaśnięcia decyzji leży też zarówno w interesie społecznym jak i w interesie skarżącej, ponieważ wykluczy możliwość prowadzenia postępowania w przedmiocie pozwolenia na budowę w oparciu o wytyczne, które w chwili obecnej nie mają już racji bytu. Wyeliminuje też niepewność prawną jaką tworzy stan istnienia w obrocie decyzji z 12 lipca 2013 r.