Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2022 r., sygn. I OSK 1034/19
Operat techniczny przyjęty do zasobu geodezyjnego, który nie zawiera wszystkich aktualnych danych terenowych, w szczególności dotyczących szczegółów zabudowy i pomiarów od punktu trójmiedzy, nie spełnia wymagań dokumentów umożliwiających ustalenie granicy nieruchomości zgodnie z przepisami o rozgraniczaniu nieruchomości.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Iwona Bogucka Sędziowie sędzia NSA Maciej Dybowski sędzia del. WSA Agnieszka Miernik (spr.) po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej E. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 8 listopada 2018 r. sygn. akt III SA/Kr 871/18 w sprawie ze skargi E. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie z dnia 7 czerwca 2018 r. nr SKO.GN.4160/45/2018 w przedmiocie umorzenia postępowania rozgraniczeniowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z 8 listopada 2018 r. sygn. akt III SA/Kr 871/18 oddalił skargę E. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie z 7 czerwca 2018 r. nr SKO.GN.4160/45/2018 w przedmiocie umorzenia postępowania rozgraniczeniowego.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł E. S. zaskarżając wyrok w całości i zarzucając Sądowi I instancji na podstawie art. 174 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1302), powoływanej dalej jako "P.p.s.a.", naruszenie prawa materialnego, przez ich niewłaściwą wykładnię i zastosowanie, to jest: art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2101 ze zm.), powoływanej dalej jako "P.g.k.", w związku z § 3 pkt 2, § 5 ust. 1 pkt 1 lit. d d i § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministrów Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 14 kwietnia 1999 r. w sprawie rozgraniczania nieruchomości (Dz. U. poz. 453), przez błędne przyjęcie, że operat techniczny nr [...] sporządzony przez uprawnionego geodetę dla potrzeb uregulowania własności gospodarstw rolnych, przyjęty do państwowego zasobu geodezyjnego, którego treść pozwala na wskazanie przebiegu granicy prawnej pomiędzy nieruchomościami, nie jest żadnym z dokumentów wymienionych w § 5 rozporządzenia, podczas gdy operat ten powinien zostać uznany za inny dokument pomiarowy pozwalający na ustalenie granicy; konsekwencją było błędne uznanie przez Sąd I instancji, że nie zachodziły podstawy do wydania przez Wójta Gminy X. decyzji o rozgraniczeniu nieruchomości.