Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 22 czerwca 2022 r., sygn. II SA/Łd 165/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Robert Adamczewski Sędziowie Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski (spr.) Asesor WSA Marcin Olejniczak po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 22 czerwca 2022 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Sieradzu na uchwałę Rady Miejskiej w Warcie z dnia 12 lutego 2021 r. nr XXVII/180/2021 w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Warta 1. stwierdza nieważność § 6 ust. 4, § 10 ust. 1 pkt 1 i 2 i § 11 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Warta, stanowiącego załącznik do zaskarżonej uchwały; 2. oddala skargę w pozostałym zakresie. dc

Uzasadnienie

W dniu 12 lutego 2021 r. Rada Miejska w Warcie, działając na podstawie art. 4 ust. 1, ust. 2, art. 5 ust. 1 pkt 3, pkt 5 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 1439), powoływanej dalej jako: "u.c.p.g." oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 713), powoływanej dalej jako: "u.s.g.", po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego podjęła uchwałę nr XXVII/180/2021 w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Warta, powoływanego dalej jako: "Regulamin".

Skargę na powyższą uchwałę w części, tj. w zakresie § 3 ust. 1, § 6 ust. 4, § 10 ust 1 pkt 1 i 2, § 11 ust. 1 i 2 Regulaminu, wywiódł Prokurator Rejonowy w Sieradzu wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w zaskarżonej części.

W ocenie Prokuratora zaskarżona uchwała została wydana z istotnym naruszeniem prawa:

1. art. 7, art. 94 Konstytucji RP oraz art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. c u.c.p.g. poprzez niewypełnienie delegacji ustawowej oraz zaniechanie uregulowania w § 3 ust. 1 Regulaminu kwestii dotyczącej osób obowiązanych do uprzątnięcia innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, podczas gdy przepis artykułu stanowiącego podstawę delegacji stanowi, że Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące: (...) wymagań w zakresie: (...) uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00