Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 26 maja 2022 r., sygn. I SA/Sz 145/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Dziel (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Nadzieja Karczmarczyk-Gawęcka, Sędzia WSA Jolanta Kwiecińska po rozpoznaniu w Wydziale I na posiedzeniu niejawnym w dniu 26 maja 2022 r. sprawy ze skargi J. R. na uchwałę Z. Z. G. D. O. z dnia [...] października 2021 r. nr [...] w przedmiocie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały, II. zasądza od Z. Z. G. D. O. na rzecz strony skarżącej J. R. kwotę [...]([...] złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

J. R. (dalej: "strona" lub "skarżąca") wniosła skargę na podjętą

przez Związek Gmin Dolnej Odry w Chojnie (dalej: "organ") uchwałę Nr 13/2021 z dnia 15 października 2021 r., w której wskazała na brak podstawy prawnej do przyjęcia przez organ regulacji z § 2 ust. 1 ww. uchwały.

W treści skargi skarżąca wskazała, że ww. przepis ustala stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w odniesieniu do nieruchomości, w których średniomiesięczne zużycie wody nie przekracza 3,5 m3, w stałej wysokości 43,05 złotych miesięcznie od gospodarstwa domowego.

Zdaniem skarżącej zapis uchwały jest niezgodny z ustawą z 13 września 1996 r.

o utrzymanie porządku i czystości w gminach (Dz. U. z 2021 r., poz. 888 ze zm., dalej "u.c.p.g.") oraz z art. 2, art. 7 oraz art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji RP.

Według skarżącej przedmiotową uchwałą wprowadzono stawkę opłaty minimalnej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, podczas gdy w statucie Związku Gmin Dolnej Odry oraz ww. ustawie z 13 września 1996 r. stawka minimalna nie istnieje. Jej zdaniem skoro ustawodawca nie dał możliwości tworzenia opłaty minimalnej, to organ działający na podstawie tej ustawy nie może jej wprowadzać bez podstawy prawnej

w prawie lokalnym jakim jest uchwała Zgromadzenia Związku Gmin Dolnej Odry. Zdaniem skarżącej Zgromadzenie jako organ władzy publicznej narusza art. 7 Konstytucji poprzez dyskryminowanie ekonomicznie części społeczeństwa w postaci nakładania "domiaru", bez względu na zużycie wody, który jest w istocie "karą administracyjną".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00