Wyrok WSA w Warszawie z dnia 26 maja 2022 r., sygn. II SA/Wa 2112/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Fularski, Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa, Asesor WSA Michał Sułkowski (spr.), , Protokolant specjalista Marcin Kwiatkowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 maja 2022 r. sprawy ze skargi D.J. na decyzję [...] Kuratora Oświaty z dnia [...] marca 2021 r. nr [...] w przedmiocie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego stwierdza nieważność zaskarżonej decyzji
Uzasadnienie
I. J. we wniosku z [...] grudnia 2020 r. wystąpiła do Zespołu Orzeczniczego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr [...] w W. o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla syna T. J. urodzonego [...] marca 2005 r. Wnioskodawczyni wskazała, że ubiega się o orzeczenie w celach edukacyjnych, zaś przyczyną wniosku jest Zespół Aspergera.
Za zgodną i wiedzą I. J. ojciec T. J. D. J. (skarżący) przekazał przy piśmie z 8 grudnia 2020 r. dokumentację dotyczącą przeszłej sytuacji syna (m.in. dokumentację medyczną, opinie psychologiczne, opinie ze szkoły) oraz własne stanowisko dotyczące rozwoju, charakteru i przyczyn jego problemów, które według skarżącego wykluczają występowanie u syna jakichkolwiek przesłanek autyzmu lub zespołu Aspergera, a co za tym idzie potrzeby orzeczenia nauczania specjalnego.
W piśmie z 8 grudnia 2020 r. skarżący przedstawił również sytuację prawną syna wynikającą z orzeczeń wydanych przez sądy rodzinne, konstatując, że obecnie to matka jego syna podejmuje decyzje dotyczące m.in. jego zdrowia, leczenia i edukacji (w tym decyzję o złożeniu wniosku o orzeczenie potrzeby nauczania specjalnego), natomiast on dysponuje nadal prawem do przekazywania i pozyskiwania informacji o sytuacji zdrowotnej i edukacyjnej syna. D. J. wskazał, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, jako rodzic ma prawo uczestniczyć w postępowaniu o wydanie orzeczenia o potrzebie nauczania specjalnego. W szczególności zaś ma prawo uczestniczenia w posiedzeniu zespołu orzekającego i przekazania swojego stanowiska.