Zmiana Prawa budowlanego rozszerza katalog zwolnień z pozwolenia na budowę i wydłuża termin dla nowych warunków technicznych
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw, który rozszerza katalog inwestycji zwolnionych z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę i wymagających jedynie dokonania zgłoszenia oraz zwolnionych z obu tych obowiązków. Projekt wydłuża też termin na wydanie nowych warunków technicznych dla budynków.
Autorzy projektu wyjaśnili, że Prawo budowlane mimo wielokrotnych nowelizacji, nadal zawiera zbyt dużą liczbę prostych inwestycji, które wymagają uzyskania pozwolenia na budowę, a które mogłyby być realizowane w uproszczonej procedurze. W związku z tym oraz na podstawie analizy obserwowanych trendów, otrzymywanej korespondencji i informacji proponuje się rozszerzenie katalogu inwestycji budowlanych zwolnionych z pozwolenia na budowę.
Dodali, że w związku z upływem 19 września 2024 r. – 60 miesięcznego terminu na wydanie przewidzianych w art. 7 ust. 2 i 3 ustawy Prawo budowlane nowych rozporządzeń wykonawczych, a także z powodu ich technicznego i skomplikowanego charakteru powodującego przedłużanie się prac oraz konieczność uwzględnienia konstytucyjnej zasady ochrony zaufania obywatela do państwa i stanowionego prawa, proponuje się przedłużenie terminu określonego w art. 66 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
W ocenie skutków regulacji jako rekomendowane rozwiązania ujęte w projekcie wskazano:
projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw zakłada:
1) dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego przez:
- doprecyzowanie w katalogu inwestycji zwolnionych z pozwolenia na budowę, ale wymagających zgłoszenia:
- przepisów zwalniających z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę m.in. boisk i kortów, wskazując, że obiekty te nie muszą służyć wyłącznie rekreacji, ale też uprawianiu sportu;
- że wskazana w przepisach budowa tarasów naziemnych o powierzchni zabudowy większej niż 35 m2 dotyczy zarówno tarasów zadaszonych, jak i niezadaszonych;
- dodanie w katalogu inwestycji zwolnionych z pozwolenia na budowę, ale wymagających zgłoszenia:
- budowy niewielkiego kolumbarium na terenie cmentarza, o powierzchni zabudowy nie większej niż 15 m2 i o wysokości nie większej niż 3 m;
- budowy przepustu o długości nie większej niż 20 m oraz o przekroju wewnętrznym większym niż 0,85 m2 i nie większym niż 3 m2;
- budowy kiosków i pawilonów sprzedaży ulicznej o powierzchni zabudowy nie większej niż 15 m2;
- budowy wylotów do cieków naturalnych;
- budowy bezodpływowych zbiorników na wody opadowe lub roztopowe o pojemności nie większej niż 15 m3;
- budowy wolno stojących obiektów budowlanych łączności oraz kontenerów telekomunikacyjnych o powierzchni zabudowy do 35 m2 z instalacjami i przyłączami oraz związanymi z nimi sieciami;
- budowy przydomowych schronów i ukryć doraźnych;
- robót budowlanych polegających na instalowaniu na obiekcie budowlanym urządzeń technicznych z masztami, służących do wytwarzania energii elektrycznej z energii wiatru na własne potrzeby lub w celu wprowadzenia do sieci, o mocy nie większej niż moc mikroinstalacji oraz o łącznej wysokości większej niż 3 m i nie większej niż 12 m – do zgłoszenia tych robót budowlanych trzeba będzie dołączyć projekt architektoniczno-budowlany wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane;
- doprecyzowanie w katalogu inwestycji zwolnionych z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia:
- budowy przydomowych basenów i oczek wodnych o powierzchni nie większej niż 50 m2;
- dodanie w katalogu inwestycji zwolnionych z pozwolenia na budowę i zgłoszenia:
- budowy drobnych obiektów budowlanych przy boiskach, kortach i bieżniach (szatni, niewielkich trybun, zadaszeń ławek, w tym ławek rezerwowych), przy czym liczba tych obiektów realizowanych bez pozwolenia i zgłoszenia będzie ograniczona względem powierzchni działki;
- budowy położonych na terenie rodzinnych ogrodów działkowych basenów o powierzchni nie większej niż 15 m2 oraz oczek wodnych o powierzchni nie większej niż 10 m2 i o głębokości nie większej niż 1 m;
- budowy bezodpływowych zbiorników na wody opadowe lub roztopowe o pojemności nie większej niż 5 m3;
- budowy masztów flagowych oraz masztów do kamer monitoringu o wysokości do 7 m, posadowionych na gruncie;
- robót budowlanych polegających na instalowaniu na obiekcie budowlanym urządzeń technicznych z masztami, służących do wytwarzania energii elektrycznej z energii wiatru na własne potrzeby lub w celu wprowadzenia do sieci, o mocy nie większej niż moc mikroinstalacji oraz o łącznej wysokości większej niż 3 m; - w związku z tym zaproponowano rozszerzenie definicji robót budowlanych o instalowanie urządzeń w obiekcie budowlanym lub na tym obiekcie;
- w związku z dodawaniem nowych obiektów zwolnionych z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę, projekt zakłada rozszerzenie katalogu obiektów podlegających obowiązkowi wykonania inwentaryzacji powykonawczej o:
- bezodpływowe zbiorniki na wody opadowe lub roztopowe o pojemności do 5 m3 oraz do 15 m3;
- wolno stojące obiekty budowlane łączności oraz kontenery telekomunikacyjne o powierzchni zabudowy do 35m2 z instalacjami i przyłączami oraz związanymi z nimi sieciami;
- przydomowe schrony i ukrycia doraźne, wolno stojące, o powierzchni użytkowej do 35 m2;
2) uregulowanie kwestii budowy przydomowych schronów i przydomowych ukryć doraźnych o powierzchni użytkowej do 35 m2 służących ochronie mieszkańców budynków mieszkalnych jednorodzinnych na wypadek np. ataku zbrojnego albo ekstremalnych zjawisk pogodowych przez:
- wprowadzenie definicji przydomowego schronu i przydomowego ukrycia doraźnego;
- dodanie przepisu upoważniającego do wydania rozporządzenia określającego warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać przydomowe schrony i przydomowe ukrycia doraźne oraz ich usytuowanie;
- zwolnienie budowy przydomowych schronów i przydomowych ukryć doraźnych z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę i umożliwienie ich budowy na podstawie zgłoszenia z obowiązkiem dołączenia dokumentacji technicznej zawierającej rozwiązania zapewniające nośność i stateczność konstrukcji, bezpieczeństwo ludzi i mienia oraz bezpieczeństwo pożarowe, której zakres i treść powinna być dostosowana do specyfiki i charakteru obiektu oraz stopnia skomplikowania robót budowlanych, wykonaną przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane;
- umożliwienie nabywania specjalistycznych urządzeń filtrowentylacyjnych niezbędnych przy budowie przydomowych schronów przez zmianę ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym;
3) przedłużenie terminu na wydanie przez ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa nowych rozporządzeń:
- w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie,
- w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych,
- przez zmianę art. 66 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, polegającą na usunięciu 60-miesięcznego terminu, w jakim utrzymano w mocy obowiązującej dotychczasowe akty wykonawcze;
- przedłużenie tego terminu pozwoli na dokończenie wydawania aktów wykonawczych niezwykle istotnych z punktu widzenia prowadzenia procesu inwestycyjno-budowlanego, przy jednoczesnym zapewnieniu uczestnikom tego procesu odpowiedniego okresu vacatio legis oraz możliwości przeprowadzenia szczegółowych analiz i uzgodnień z przedstawicielami poszczególnych branż celem opracowania optymalnych regulacji;
4) doprecyzowanie przepisów w zakresie zgłoszenia budowy oraz przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego o powierzchni zabudowy do 70 m2:
- dodano przepis stanowiący podstawę dla organów administracji architektoniczno-budowlanej do weryfikacji, czy składane zgłoszenie rzeczywiście jest zgłoszeniem budowy lub przebudowy takiego budynku oraz
- wyłączający, w odniesieniu do zgłoszenia przebudowy przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych takich budynków, analogicznie do zgłoszenia budowy takich budynków, stosowanie przepisów dotyczących sprawdzania przez organ administracji architektoniczno-budowlanej dokumentacji projektowej załączonej do zgłoszenia, możliwości wniesienia przez organ administracji architektoniczno-budowlanej sprzeciwu do złożonego zgłoszenia.
5) projekt zakłada uregulowanie możliwości przeniesienia decyzji o pozwoleniu na budowę w części:
- decyzje o pozwoleniu na budowę dotyczą różnych obiektów budowlanych, żeby istniała możliwość przeniesienia pozwolenia na budowę co do niektórych obiektów budowlanych na innego inwestora, wprowadza się warunek, że przenoszona część decyzji oraz część decyzji, która nie ma być przeniesiona, będą obejmowały obiekty budowlane lub zespoły obiektów budowlanych ze związanymi z nimi urządzeniami budowlanymi, mogące samodzielnie funkcjonować zgodnie z przeznaczeniem.
Link do przebiegu procesu legislacyjnego – projekt/uzasadnienie/ocena skutków regulacji
Redakcja INFORLEX