Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 20 kwietnia 2022 r., sygn. II SA/Ol 147/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędzia WSA Adam Matuszak po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 20 kwietnia 2022 r. sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zmiany decyzji w części dotyczącej naliczonej opłaty z tytułu usunięcia drzew i uzależnienia udzielenia zezwolenia na usunięcie drzew od zastąpienia ich innymi drzewami oddala skargę. WSA/wyr.1a – sentencja wyroku (tryb uproszczony)
Uzasadnienie
Z akt administracyjnych przekazanych wraz ze skargą wynika, że Burmistrz l. (dalej: Organ, Organ I instancji) decyzją z [...] r. odmówił zmiany własnej decyzji z [...] r. w trybie art. 155 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.) (dalej k.p.a.) w części dotyczącej naliczonej opłaty z tytułu usunięcia drzew.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Organ wskazał m.in. że spółka A pismem z [...] r. wniosła o zmianę decyzji Burmistrza I. z [...]r. żądając od organu uzależnienia usunięcia drzew od dokonania nasadzeń zastępczych, co umożliwiłoby odroczenie naliczonej w pkt 2 tej decyzji opłaty na okres 3 lat, po czym po upływie tego okresu umorzenie opłaty w przypadku zachowania żywotności nasadzeń.
Organ I instancji wskazał, że zgodnie z art. 155 k.p.a. decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony. Jak wywiódł Organ postępowanie prowadzone w oparciu o powyższy przepis jest nadzwyczajnym postępowaniem, które nie może prowadzić do merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy, ale do kontroli i weryfikacji decyzji ostatecznej pod kątem, czy za zmianą (uchyleniem) decyzji przemawia interes społeczny lub słuszny interes strony, przy czym zmianie tej (bądź uchyleniu) nie mogą sprzeciwiać się przepisy szczególne. Postępowanie to nie może rozszerzać zakresu sprawy, zmiana może być dokonana tylko w granicach stanu faktycznego sprawy "pierwotnej".