Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 16 stycznia 2024 r., sygn. II SA/Wr 635/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Halina Filipowicz-Kremis (spr.), Sędziowie: Sędzia WSA Olga Białek, Asesor WSA Malwina Jaworska-Wołyniak, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w Wydziale II w dniu 16 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi Z. W. na postanowienie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 14 września 2023 r. Nr 835/2023 w przedmiocie wstrzymania robót budowlanych dotyczących przebudowy z nadbudową budynku hali sportowo-rekreacyjnej oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Postanowieniem Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta W. nr 1399/2023 z dnia 19 lipca 2023 roku, którym wstrzymano roboty budowlane prowadzone przez inwestora: W. dotyczące przebudowy z nadbudową budynku hali sporotowo-rekreacyjnej przy ul. [...] we W. (dz. nr [...], A[...], obr. S.), wykonywane bez wymaganej decyzji o pozwoleniu na budowę, w sposób mogący spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz w sposób istotnie naruszający przepisy oraz nałożono na inwestora robót obowiązki w nim wskazane.

Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, 14 września 2023 roku WOA.7722.155.2023.DS postanowieniem nr 835/2023, wydany na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 144 kpa po rozpatrzeniu zażalenia Z. W. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą W., reprezentowanego przez radcę prawnego R. W., utrzymał zaskarżone postanowienie w mocy.

W uzasadnieniu wskazał, że z protokołu kontroli nr [...] z dnia 15.02.2023 r. przeprowadzonej przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego dla miasta W. (dalej: PINB) wynika m.in., że obiekt składa się z 3 modułów hal przystosowanych do celów rekreacyjno-sportowych. Właścicielem 2 modułów jest Z. W., trzeci moduł jest wynajmowany/dzierżawiony. Konstrukcja hali wykonana w technologii ramowej z elementów żelbetowych ze ścianami zewnętrznymi murowanymi, ściany wewnętrzne dzielące obiekt na segmenty murowane, konstrukcja dachu szedowego z prefabrykowanych elementów żelbetowych z naświetleniami, stropy żelbetowe. Obiekt częściowo jednokondygnacyjny oraz trójkondygnacyjny (część socjalna oraz szatnie i strefa SPA). Obiekt w trakcie kontroli był użytkowany, z kortów korzystali ludzie. W trakcie kontroli prowadzone były roboty montażowe przeszklenia części czołowej kortów oraz montaż podłóg na kortach. W dniu kontroli stwierdzono następujący postęp prac: częściowo ułożone blachy trapezowe na ryglach stalowych pod wykonanie stropu, częściowo zamocowane płyty GKF na belkach drewnianych. Zakres realizowanych robót częściowo zachodzi na obszar użytkowany (pod realizowanym stropem na części istnieją korty i siłownia). Przedłożono dziennik budowy. Podstawę prowadzenia robót stanowi decyzja Prezydenta W. nr 1266/2022 z dnia 1.06.2022 r. zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę w zakresie przebudowy z nadbudową hali sportowo-rekreacyjnej przy ul. [...] we W. Teren budowy/prowadzonych prac nieprawidłowo ogrodzony - istnieje swobodny dostęp osób postronnych do części obiektu, gdzie są prowadzone roboty (wygrodzenie za pomocą taśm i słupków o wys. ok. 80 cm oraz elementów wyposażenia wnętrza - kanapy), materiały budowlane składowane są poza terenem budowy (wzdłuż ogólnodostępnych ciągów komunikacyjnych), ponadto do żurawia wieżowego usytuowanego na zapleczu budowy istnieje swobodny dostęp, tablica budowy nie spętania wymagań z art. 45b pb. – nieprawidłowo uzupełniona oraz usytuowana w trudnodostępnym miejscu (ok. 5 m od drogi publicznej), brak ogłoszenia o sporządzeniu planu BIOZ. Z przeprowadzonych czynności sporządzono dokumentację fotograficzną. Z protokołu kontroli nr [...] z dnia 21.02.2023 r. wynika natomiast, że wyłączono z użytkowania korty zachodzące na obszar, nad którym realizowane są roboty związane z prowadzonymi robotami, podobnie wyłączono obszar na części, gdzie usytuowana jest siłowania. Przedłożono dziennik budowlany, plan BIOZ, projekt zagospodarowania terenu oraz projekt techniczny przebudowy z rozbudową hali sportowo-rekreacyjnej. Z protokołu kontroli nr [...] z dnia 15.05.2023 r. wynika m.in., iż w trakcie kontroli prowadzone były roboty wykończeniowe wewnątrz obiektu (malowanie, układanie okładzin wierzchnich z glazury) oraz wykonywanie obróbek dachowych na nowopowstałej konstrukcji stalowej. W dniu kontroli stwierdzono następujący postęp prac: strop nad kortami jest wykonany (do wykonania pozostała posadzka sportowa), rozpoczęto miejscową rozbiórkę płatwi żelbetowych w miejscach kolizji z nowoprojektowanymi słupami stalowymi dla wznoszonej konstrukcji stanowiącej rozbudowę i nadbudowę obiektu, aktualnie zamontowano konstrukcję wystającą ponad połać dachu w osiach 5, 6, 7 i 8 oraz wykonano częściowe zadaszenie z blachy trapezowej. W trakcie kontroli nie prowadzono transportu z użyciem żurawi wieżowych. W dzienniku budowy stwierdzono wpis geodety dotyczący wyznaczenia miejsc pod fundamenty/stopy fundamentowe wznoszonej konstrukcji stalowej bez daty dokonanych czynności. D. W. oświadczył, że dostarczy stosowne dokumenty potwierdzające wytyczenie geodezyjne pod wznoszoną konstrukcję stanowiącą rozbudowę obiektu w terminie 7 dni od daty kontroli. Pismem z dnia 7.07.2023 r. Urząd Miasta W. poinformował PINB, że postanowienie Prezydenta W. nr 1303/2023 z dnia 25.05.2023 r. wstrzymujące wykonanie ostatecznej decyzji Prezydenta W. nr 1266/2022 z dnia 1.01.2022 r., udzielającej pozwolenia na przebudowę z nadbudową budynku hali sportowo-rekreacyjnej przy ul. [...] we W. (działka nr [...], AR-[...], obręb S.), zostało skutecznie doręczone R. W. - pełnomocnikowi Pana Z. W. Z protokołu kontroli nr [...] z dnia 13.07.2023 r. wynika, że w trakcie kontroli roboty związane z przebudową i nadbudową hali nie były prowadzone. Stwierdzono wizualnie z poziomu terenu, że kubatura nadbudówki została zamknięta. Brak możliwości wejścia na poziom dachu. Realizowane roboty wewnątrz obiektu na nowo powstałym stropie nie są prowadzone. W czynnościach kontrolnych nie brał udziału inwestor - nieobecny w dniu kontroli oraz kierownik budowy - brak kontaktu telefonicznego pod numerem wskazanym na tablicy informacyjnej budowy. Sporządzono dokumentację fotograficzną. Dnia 13.07.2023 r. sporządzono również protokół z kontroli nr [...], z którego wynika, iż w nawiązaniu do nieudostępnienia na cele kontrolne hali sportowej przy ul. [...] poproszono o możliwość wejścia na dach hali produkcyjnej przy ul. [...] w celu dokonania czynności kontrolnych związanych z realizacją nadbudowy hali sportowej. Ustalono, że zadaszenie nadbudowy zostało wykonane, ściany boczne oraz jedna ściana szczytowa nie została w całości ukończona. Na dachu zdemontowano części paneli fotowoltaicznych. Na istniejącym dachu hali sportowej składowane są przedmioty i materiały budowlane oraz dwa kontenery na odpady nie zabezpieczone siatką przed możliwością rozwiania przez wiatr gromadzonych odpadów. Sporządzono dokumentację fotograficzną. Dnia 18.07.2023 r. przeprowadzono kolejną kontrolę, z której sporządzono protokół nr [...]. Z protokołu wynika, że prowadzone były roboty na dachu wznoszonej nadbudowy (pracownicy prawdopodobnie wykonywali układanie pokrycia z papy bitumicznej), żurawie wieżowe nie pracowały. Nadto ustalono, iż w porównaniu do kontroli z dnia 13.07.2023 r. widoczny jest przyrost robót tj.: od strony południowej zamontowano kolejne elementy płyt warstwowych ściany, od strony północnej zamontowano kolejne elementy płyt warstwowych ściany. W chwili wejścia na dach pracownicy oddalili się z terenu prowadzonych robót. Na istniejącym dachu hali sportowej składowane były przedmioty i materiały budowlane oraz dwa kontenery na odpady nie zabezpieczone siatką przed możliwością rozwiania przez wiatr gromadzonych odpadów. Ponadto na dachu półkolistym w słoneczny dzień pozostawiono bez zabezpieczenia oraz bez nadzoru butlę z gazem technicznym. Pismem z dnia 18 lipca 2023 roku PINB zawiadomił o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie robót budowlanych polegających na przebudowie z nadbudową budynku hali sportowo-rekreacyjnej przy ul. [...] we W. (dz. nr [...], AM-[...], obr. S.). Pismem z dnia 19 lipca 2023 roku PINB wezwał Z. W. W. - inwestora robót budowlanych - do przedłożenia w PINB dziennika budowy nr [...] (oryginału) - wydanego 20.06.2022 r. dla prowadzonych robót budowlanych. Postanowieniem nr 1399/2023 z dnia 19 lipca 2023 roku PINB wstrzymał roboty budowlane prowadzone przez inwestora: W. - dotyczące przebudowy z nadbudową budynku hali sportowo-rekreacyjnej przy ul. [...] we W. (dz. nr [...], AM-[...]. obr. S.), wykonywane bez wymaganej decyzji o pozwoleniu na budowę, w sposób mogący spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia oraz w sposób istotnie naruszający przepisy oraz nałożył na inwestora robót obowiązek: utrzymania istniejących zabezpieczeń terenu budowy przed dostępem osób trzecich; uporządkowania terenu budowy (uprzątnięcie terenu budowy z luźno składowanych i niezabezpieczonych przed porwaniem przez wiatr materiałów budowlanych i odpadów np. niezamocowanych płyt poliwęglanowych, pozostałości luźno składowanych blach stalowych, zabezpieczenie za pomocą siatek lub usunięcie z połaci dachu dwóch kontenerów na odpady z gromadzonymi w nich odpadami, zabezpieczenie butli z gazami technicznymi przed oddziaływaniem czynników zewnętrznych). Powyższe rozstrzygnięcie zostało oprotestowane przez Z. W. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą W. z siedzibą przy ul. [...] we W. - reprezentowanego przez radcę prawnego R. W., poprzez wniesienie zażalenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00