Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 lutego 2022 r., sygn. IV SA/Wa 1660/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Anna Szymańska (spr.) Sędziowie sędzia WSA Kaja Angerman sędzia WSA Jarosław Łuczaj po rozpoznaniu w dniu 17 lutego 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w [...] na uchwałę Rady Miejskiej [...] z dnia [...] września 2020 r. Nr [...] w przedmiocie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy stwierdza nieważność § 3 ust. 2 załącznika do zaskarżonej uchwały
Uzasadnienie
Przedmiotem zaskarżenia w niniejszej sprawie jest uchwała Rady Miejskiej W. (dalej: "Rada") z dnia [...] września 2020 r. nr [...] w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta W. (Dz. U. Woj. [...]. z 2020 r. poz. [...]).
Prokurator Rejonowy w W. (dalej: "Prokurator" lub "skarżący") pismem z 8 października 2021 r. na podstawie art. 8 § 1 w zw. z art. 13 § 1 w zw. z art. 50 § 1 w zw. z art. 53 § 3 w zw. z art. 3 § 2 pkt 5 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329) - dalej: p.p.s.a. - zaskarżył rzeczoną uchwałę w części dotyczącej §3 ust. 2 załącznika do uchwały wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w powyższym zakresie. Zaskarżonej uchwale zarzucił rażące naruszenie prawa materialnego tj. art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r. poz. 250) - dalej: u.c.p.g., poprzez uregulowanie w §3 ust. 2 załącznika do uchwały kwestii wykraczającej poza upoważnienie ustawowe rady gminy, poprzez dopuszczenie poza warsztatami naprawczymi wyłącznie dokonywania napraw pojazdów samochodowych związanych z ich bieżącą eksploatacją. Prokurator wskazał, iż powołany przepis nie upoważnia organu uchwałodawczego gminy do wprowadzenia generalnego ograniczenia możliwości naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami tylko do napraw związanych z ich bieżącą eksploatacją. Ograniczenie to stanowi ograniczenie praw podmiotowych, w tym prawa własności i jako takie przekracza granice upoważnienia ustawowego i narusza art. 31 ust. 3 Konstytucji RP , art. 140 Kodeksu cywilnego oraz 64 ust. 3 Konstytucji RP.