Orzeczenie
Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 10 stycznia 2024 r., sygn. II SA/Gd 680/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dariusz Kurkiewicz, Sędziowie Sędzia NSA Sławomir Kozik (spr.), Asesor WSA Wojciech Wycichowski, , po rozpoznaniu w Wydziale II w trybie uproszczonym w dniu 10 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi S. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 6 czerwca 2023 r., Sygn. akt SKO Gd/184/23 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę
Uzasadnienie
Skarga S. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z 6 czerwca 2023 r. nr SKO Gd/184/23 utrzymującą w mocy decyzję Wójta Gminy S. z 14 grudnia 2022 r. o odmowie przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością opieki nad niepełnosprawnym małżonkiem B. G. została wniesiona w następującym stanie sprawy:
Organ I instancji w dniu 14 grudnia 2022 r. odmówił skarżącej przyznania wnioskowanego świadczenia powołując się na niespełnienie kryterium wieku, w którym powstała u jej męża niepełnosprawność, jako negatywną przesłankę przyznania świadczenia pielęgnacyjnego, wskazaną w art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 390), dalej przywoływanej jako u.ś.r..
Organ odwoławczy nie podzielił stanowiska organu pierwszej instancji w kwestii zaistnienia w sprawie negatywnej przesłanki z art. 17 ust. 1b u.ś.r. W ocenie Kolegium nie jest dopuszczalne oparcie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego na tej części art. 17 ust. 1b u.ś.r., która została uznana przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodną z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP (wyrok z 21 października 2014 r. sygn. akt K 38/13). Odwołując się do judykatury organ odwoławczy podniósł, że ww. wyrok przesądza o tym, iż organy rozpoznając wniosek o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego złożony przez opiekuna dorosłej osoby niepełnosprawnej mają obowiązek zbadać, czy wnioskodawca spełnia warunki do przyznania tego świadczenia określone w art. 17 u.ś.r., tj. z wyłączeniem tej części tego przepisu, która z dniem 23 października 2014 r. została przez TK ostatecznie uznana za niekonstytucyjną. Organ odwoławczy uznał, że decyzja odmowna jest zasadna, jednak z powodu braku związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy sprawowaniem przez skarżąca opieki a rezygnacją/niepodejmowaniem przez nią zatrudnienia.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right