Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
today

Aktualność

Data publikacji: 2023-09-22
Data publikacji: 2023-09-22

Koszty pracy zdalnej ponoszone przez pracodawcę

Pracownik pracuje zdalnie 5 godzin dziennie od 11 do 16. Biurko ma usytuowane obok okna, w związku z czym nie korzysta z dodatkowego oświetlenia. Czy mimo to, zwrot kosztów oświetlenia miejsca pracy zdalnej jest obowiązkowy przez cały rok?

Pracodawca zobowiązany jest do pokrycia faktycznie ponoszonych kosztów na energię elektryczną.

Na podstawie art. 6724 kodeksu pracy pracodawca jest zobowiązany m.in.:

1) zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną materiały i narzędzia pracy, w tym urządzenia techniczne, niezbędne do wykonywania pracy zdalnej;

2) zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną instalację, serwis, konserwację narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej lub pokryć niezbędne koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, a także pokryć koszty energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej.

Rozliczenie kosztów mediów - energia elektryczna, usługi telekomunikacyjne – może być dokonywane w oparciu o ich faktyczne zużycie lub może być ustalony w tym zakresie ryczałt. To pierwsze wymaga comiesięcznych rozliczeń w oparciu o realnie oceniane zużycie. Natomiast ryczałt jest ustaloną kwotą przypisaną w sposób stały np. do dni pracy zdalnej.

Zobowiązanie pracodawcy opiewa na zwrot faktycznych kosztów, tzn. tych, które obciążają pracownika w związku z pracą zdalną (oświetlenie niezbędne w oparciu o przepisy bhp, zużycie prądu przez komputer lub inne urządzenia itp.). Jeżeli przy pracy zdalnej pracownik faktycznie nie używa prądu to pracodawca nie jest obowiązany do dokonywania rozliczeń w tym zakresie.

Możliwe jest zatem ustalenie, że koszty pewnych wydatków (prąd) ponoszone są tylko w pewnym okresie. Tutaj jednak należałoby się zastanowić nad realnością takiego rozliczenia i ilością dodatkowej pracy z tym związanej – w dniach pochmurnych, deszczowych itp. ilość oświetlenia naturalnego byłaby często niewystarczająca, a więc za te dni zwrot by przysługiwał. Co z kolei skutkowałoby pobieraniem oświadczeń i ich analizą.

Dariusz Dwojewski

Artykuł pochodzi z e-poradni INFORLEX.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00