Wyrok SN z dnia 15 czerwca 2022 r., sygn. II CSKP 128/22
Zasadniczym celem gospodarczym umowy franczyzy jest rozwój sieci franczyzodawcy przez zwiększenie rozpoznawalności jego marki oraz zdobywanie coraz większej ilości klientów. Natomiast franczyzobiorca, w zamian za możliwość korzystania z oznaczenia przedsiębiorstwa franczyzodawcy, znaków towarowych lub innych praw na dobrach niematerialnych oraz różnych form pomocy, jest zobowiązany do działania zgodnie z interesem sieci i promowania jej marki.
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Marcin Krajewski (przewodniczący)
SSN Beata Janiszewska
SSN Ewa Stefańska (sprawozdawca)
w sprawie z powództwa B. B. przeciwko E. sp. z o.o. w K. przy udziale Prokuratora Regionalnego w R. o zapłatę, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej w dniu 15 czerwca 2022 r., skargi kasacyjnej powoda od wyroku Sądu Apelacyjnego w (…) z dnia 11 czerwca 2019 r., sygn. akt I AGa (…),
1) oddala skargę kasacyjną;
2) zasądza od powoda na rzecz pozwanej kwotę 5400 zł (pięć tysięcy czterysta złotych) tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu kasacyjnym.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 25 września 2017 r. Sąd Okręgowy w R. oddalił powództwo B. B. przeciwko „E.” spółce z o.o. w K. o zasądzenie kwoty 900 000 zł z odsetkami.
Sąd Okręgowy ustalił, że 24 października 2014 r. strony zawarły umowę, na podstawie której pozwany (franczyzodawca) udzielił powodowi (franczyzobiorca) niewyłącznej licencji franczyzowej na otwieranie i prowadzenie sklepu spożywczego pod nazwą „D.” w ustalonej lokalizacji przy ul. P. w R.. Licencja franczyzową obejmowała prowadzenie przez franczyzobiorcę działalności tylko we wskazanej lokalizacji. Pozwany (franczyzodawca) miał nieograniczone prawo do udzielania licencji franczyzowej innym franczyzobiorcom, z zastrzeżeniem, że zobowiązał się do nieudzielania dalszych licencji franczyzowych dotyczących lokalizacji, które mogły być w jego ocenie konkurencyjne z lokalizacją powoda. Franczyzodawca był zobowiązany do preferowania jako franczyzobiorców dla nowych lokalizacji osób mieszkających w danej miejscowości i franczyzobiorców posiadających już sklepy najbliżej nowej lokalizacji. Jednak decyzja co do wyboru franczyzobiorcy do danej lokalizacji należała wyłącznie do franczyzodawcy.