Czy firma sprzedająca samochody używane, która niekiedy pośredniczy w udzieleniu kredytu dla nabywców aut, powinna odliczać VAT proporcjonalnie
PROBLEM
Spółka zajmuje się sprzedażą samochodów używanych. Niekiedy też (ok. 5% przypadków w odniesieniu do liczby nabywców ogółem) pomaga w załatwieniu kredytu na nabywany samochód. Zwykle bowiem klienci nabywają samochody za gotówkę lub zostawiają w rozliczeniu dotychczasowe auto, co ułatwia im sfinansowanie zakupu. Również zysk czy nawet obrót wynikający z uzyskiwanej prowizji (z usług finansowych) można szacować poniżej 5% w skali roku. Spółka nie angażuje tu żadnych własnych aktywów, nie posiada odrębnego pomieszczenia (a nawet osobnego komputera czy telefonu na potrzeby „pośrednictwa kredytowego” itp.) do tej działalności, nie zatrudnia w związku z tym dodatkowego pracownika. Czy w tym stanie faktycznym zachodziłaby potrzeba odliczenia VAT proporcją?