Jak rozliczyć VAT od szkolenia, gdy uczestnik nie wziął w nim udziału, mimo że zapłacił 100% ceny
PROBLEM
Firma organizująca szkolenia styka się nierzadko z dwiema sytuacjami:
1) uczestnik bez podania powodu nie stawia się na szkolenie, natomiast z umowy wynika, że wpłacone środki (100%) nie podlegają zwrotowi,
2) uczestnik chce zmienić termin szkolenia na późniejszy.
Jakie skutki w VAT mają wskazane sytuacje?
Warto dodać, że do dnia szkolenia musi być ono opłacone w 100%.
W związku z tym:
1) czy można uznać, że mimo braku uczestnictwa usługa została wykonana, a należność podlega VAT (umowa i regulamin szkoleń nic nie mówią, że jest to np. kara umowna),
2) jak ustalić obowiązek podatkowy w VAT, jeśli termin szkolenia uległ zmianie (czy to przez organizatora, czy też uczestnik weźmie udział w takim samym szkoleniu, ale odbywającym się np. kilka dni później), w tym czy nadal wyznacza go dzień opłacenia szkolenia?