Artykuł
Zbieg tytułów do ubezpieczenia - obowiązki płatnika
Jeżeli osoba zatrudniona na podstawie umowy zlecenia świadczy pracę na podstawie umowy o pracę, to z umowy zlecenia jest zgłoszona tylko do ubezpieczenia zdrowotnego. W przypadku gdy podstawa wymiaru składek z umowy o pracę byłaby niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę, to od umowy zlecenia płatnik musi naliczyć składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe.
Przy zbiegu tytułów do ubezpieczeń społecznych rozstrzygnięcie obowiązku ubezpieczeń jest niezbędne do prawidłowego zgłaszania, opłacania i rozliczania składek za zatrudnione osoby. Obowiązkiem płatnika składek jest ustalenie, czy i w jakim zakresie dana osoba ma podlegać ubezpieczeniom. Składki na ubezpieczenia obliczają, rozliczają i przekazują co miesiąc do ZUS w całości płatnicy składek. Oznacza to, że za nieprawidłowości w ustaleniu podstawy wymiaru składek odpowiedzialny jest płatnik składek. W momencie wykrycia błędu jest on zobowiązany skorygować dokumenty rozliczeniowe oraz zapłacić zaległe składki wraz z odsetkami.
Umowa o pracę i umowa zlecenia
Wykonywanie umowy o pracę nie zawsze jest jedynym tytułem do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. Pracownik może jednocześnie wykonywać umowę zlecenia. Mamy wówczas do czynienia ze zbiegiem tytułów do ubezpieczeń społecznych, gdzie jednym z tytułów jest wykonywanie pracy na podstawie umowy zlecenia.
W przypadku pracowników, którzy w umowie o pracę nie mają zagwarantowanego minimalnego wynagrodzenia za pracę (1680 zł), objęcie obowiązkiem ubezpieczeń społecznych z tytułu umowy zlecenia w danym miesiącu zależy od tego, czy w tym miesiącu podstawa wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy jest niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia. Przy czym wysokość wynagrodzenia pracownika w pierwszym roku pracy nie może być niższa niż 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę, tj. 1344 zł w 2014 r.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right