Regulamin wynagradzania nauczycieli – 20 najczęstszych błędów, które popełniali radni
Z analizy najnowszego orzecznictwa sądów administracyjnych i rozstrzygnięć nadzorczych wojewodów wynika, że szczególnie dużo błędów dotyczy zasad przyznawania dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy. Opisujemy najczęstsze błędy w regulaminach wynagradzania nauczycieli, na które powinni zwrócić uwagę włodarze przygotowujący projekty tych aktów, a także rady gmin i powiatów podejmujące uchwały w sprawie ich ustanowienia. Nieprawidłowe zapisy mogą przesądzić o unieważnieniu całej uchwały przez wojewodę.
W skład pensji nauczyciela wchodzą dodatki: za wysługę lat, motywacyjny, funkcyjny (w tym z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy klasy) oraz za warunki pracy. Ich wysokość oraz szczegółowe warunki ich przyznawania dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego określa w regulaminie organ prowadzący szkołę, czyli w przypadku placówek prowadzonych przez JST – rada gminy, rada powiatu albo sejmik województwa. Oprócz tego ustawodawca w art. 30 ust. 6 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta nauczyciela (dalej: KN) wskazał, że regulamin wynagradzania określa wysokość i warunki wypłacania innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, o ile nie zostały one określone w ustawie lub odrębnych przepisach. Każdy samorząd musi ustalić te składniki pensji w takiej wysokości, aby po ich zbilansowaniu z pozostałymi nauczyciel osiągnął co najmniej wysokość średniej płacy w danym roku [średnie wynagrodzenie nauczycieli w 2025 r. wynosi: dla nauczycieli początkujących – 6672,31 zł (o 317,73 zł więcej niż obecnie), mianowanych – 7826,14 zł (więcej o 372,67 zł), a dyplomowanych – 10000,07 zł (więcej o 476,19 zł)].
Dodatek motywacyjny
Szczególnie wiele błędów w regulaminach wynagradzania dotyczy dodatku motywacyjnego. Jak wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 maja 2013 r. (sygn. akt I OSK 203/13), dodatek motywacyjny nie jest obligatoryjnym (stałym, niezmiennym) składnikiem wynagrodzenia, związanym z powierzonym stanowiskiem lub sprawowaną funkcją, ale dodatkiem motywującym (fakultatywnym), odnoszącym się do jakości świadczonej pracy i wykonywania dodatkowych zadań lub zajęć. Ogólne warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego określa par. 6 rozporządzenia ministra edukacji i sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (dalej: rozporządzenie z 31 stycznia 2005 r.)