infrastruktura
Przebudowa „średnicy” może być dużo krótsza
Kolejarze skłaniają się ku temu, by jednocześnie remontować dwa tunele warszawskiej linii średnicowej – dalekobieżny i podmiejski
W tym roku ma finiszować warta 2,6 mld zł i trwająca od ponad czterech lat przebudowa stacji Warszawa Zachodnia. Większość prac już się zakończyła. Teraz pasażerowie czekają na otwarcie nowego tunelu dla podróżnych pod torami. Jego szerokość (60 m) sprawi, że w praktyce będzie to podziemny dworzec, w którym znajdą się kasy oraz 26 punktów handlowych i usługowych. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiada, że część podziemna zostanie udostępniona pod koniec wakacji, co jest związane z kończeniem robót przy tunelu zlecanym przez Tramwaje Warszawskie. Pod koniec roku PKP PLK zamierza ogłosić przetarg na gruntowną przebudowę stacji Warszawa Wschodnia. Modernizacja peronów, układu torowego, montaż schodów ruchomych i wind mają pochłonąć 3,3 mld zł. Inwestycja jest przewidziana na lata 2026–2029 i tak jak w przypadku Warszawy Zachodniej wywoła duże utrudnienia w ruchu. Etapami będą wyłączane kolejne tory i perony.