Sieć pełna fałszywych reklam
Big techy i platformy społecznościowe powinny zadbać o bezpieczeństwo środków finansowych użytkowników
Zapewnienie bezpieczeństwa środków finansowych klientów to duże wyzwanie dla sektora finansowego oraz organów administracji publicznej. Straty spowodowane cyberprzestępstwami rosną lawinowo, co stanowi istotne obciążenie i ryzyko operacyjne dla sektora finansowego. Skalę problemu potwierdzają m.in. liczne postępowania prowadzone przed prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w których UOKiK kwestionuje sposób rozliczania się instytucji finansowych z konsumentem oraz odpowiedzi na reklamacje w przypadku nieautoryzowanych transakcji.
Pomimo uregulowania kwestii związanych z bezpieczeństwem transakcji płatniczych ustawą o usługach płatniczych, która implementuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, nie udało się w efektywny sposób ograniczyć strat finansowych powodowanych nieuprawnionym dostępem do środków finansowych. Również działania edukacyjne dotyczące cyberzagrożeń, prowadzone przez instytucje finansowe, Związek Banków Polskich, UOKiK, i stanowiska Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego nie przynoszą spodziewanych efektów. Czy zatem regulacje oraz inicjatywy edukacyjne sektora finansowego są jedynym sposobem na zapewnienie bezpieczeństwa środków finansowych?