Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2024-11-13

Poradnia samorządowa

  • Dlaczego rada powiatu musi wyrazić odrębną zgodę na bonifikatę od każdej nieruchomości
  • Czy prezydent miasta ma prawo zatwierdzać statut żłobka
  • Kto ustala wysokość stypendiów dla twórców
  • Czy rada miasta może kształtować treść umowy z podmiotami korzystającymi z przystanków

Rada powiatu podjęła uchwałę w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność powiatu. W akcie tym m.in. wyraziła generalną zgodę na udzielenie bonifikaty od opłat z tytułu trwałego zarządu oraz określenie maksymalnej stawki procentowej tej bonifikaty. Chodziło o to, aby nie podejmować osobnej uchwały dla każdej nieruchomości, która byłaby objęta taką bonifikatą. Czy wskazane regulacje są prawidłowe?

Opisane regulacje uchwały nie są prawidłowe, gdyż rada powiatu przekroczyła swoje kompetencje. Możliwość udzielania bonifikat od opłat z tytułu trwałego zarządu nieruchomością reguluje art. 84 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami (dalej: u.g.n.). Zgodnie z tym przepisem właściwy organ może udzielić, za zgodą odpowiednio wojewody albo rady lub sejmiku, bonifikaty od opłat rocznych ustalonych zgodnie z art. 83 ust. 2 u.g.n., jeżeli nieruchomość jest oddana:

  • na cele mieszkaniowe, na realizację urządzeń infrastruktury technicznej oraz innych celów publicznych;
  • jednostkom organizacyjnym, które prowadzą działalność charytatywną, opiekuńczą, kulturalną, leczniczą, oświatową, naukową, badawczo-rozwojową, wychowawczą, sportową lub turystyczną, na cele niezwiązane z działalnością zarobkową;
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00