Artykuł
aktualności
E-doręczenia już nie takie straszne dla jednostek samorządu terytorialnego
Od 1 stycznia 2025 r. administracja rządowa i samorządowa ma stosować system e-doręczeń. Planowana nowelizacja wprawdzie nie zmienia tego terminu, ale przepis przejściowy pozwoli podejść do tego obowiązku bardziej elastycznie – urząd sam zdecyduje, od kiedy będzie gotowy
Prawie rok temu, bo 10 grudnia 2023 r., mijał pierwotny termin, w którym większość urzędów administracji rządowej i samorządowej miała wdrożyć system e-doręczeń. Przypomnijmy, że ten termin wynikał z komunikatu ministra cyfryzacji wydanego 29 maja 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 1077) na podstawie art. 155 ust. 10 ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1045; dalej: u.d.e.). Jednak z powodu niezadowalającego stopnia przygotowania urzędów do realizacji tego obowiązku Sejm pod koniec 2023 r. zmienił art. 155 u.d.e. i przesunął termin, który szef resortu cyfryzacji mógł wyznaczyć jako graniczny dla realizacji obowiązku stosowania systemu e-doręczeń w administracji. W konsekwencji w aktualizacji komunikatu, wydanej 12 lipca 2024 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 1078), minister cyfryzacji wyznaczył 1 stycznia 2025 r. jako moment, w którym większość urzędów jest zobowiązana do stosowania przepisów u.d.e. w zakresie przesyłania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Był to maksymalny termin, który mógł wyznaczyć minister na podstawie art. 155 ust. 11 u.d.e.