Ważne informacje dla klientów biur
Ostatni kwartał każdego roku to czas na przeprowadzenie inwentaryzacji. Czynność ta ma na celu zweryfikowanie danych wynikających z ksiąg rachunkowych ze stanem rzeczywistym, rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych oraz wykrycie nieprawidłowości w gospodarowaniu majątkiem jednostki. W toku inwentaryzacji pojawia się wiele pytań i niejasności, na które odpowiemy w dalszej części tekstu.
Możliwości zmiany formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek oraz uznania wskazanych we wniosku wydatków za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
W poprzednich wydaniach „Mk” omówione zostały wybrane problemy inwentaryzacji drogą spisu z natury oraz potwierdzania sald należności. W niniejszym artykule zwracamy uwagę na wątpliwości dotyczące trzeciej i ostatniej metody inwentaryzacji polegającej na porównaniu i weryfikacji danych z ksiąg rachunkowych z dokumentami.
Zbliża się koniec roku kalendarzowego. Dla wielu jednostek to czas wytężonej pracy związanej z inwentaryzacją, która bez względu na metodę, jaką jest przeprowadzana, ma na celu urealnienie danych w księgach rachunkowych. Mimo że przepisy nie zmieniły się w tym zakresie, to wciąż pojawia się wiele wątpliwości. Pytania, które nurtują księgowych, dotyczą metod i terminów inwentaryzacji, zastępowania np
Inwentaryzacja to obowiązkowy element rachunkowości każdego przedsiębiorstwa. W jednostkach, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, inwentaryzację za 2021 r. należy przeprowadzić na 31 grudnia 2021 r., przy czym inwentaryzację drogą spisu z natury i drogą potwierdzania salda można rozpocząć już od 1 października 2021 r., a zakończyć do 15 stycznia 2022 r. Pomimo że treść przepisów
Stany ewidencyjne poszczególnych składników majątkowych jednostki na kontach księgowych mogą się różnić od ich rzeczywistego stanu. W związku z tym, aby dokonać weryfikacji danych z ksiąg rachunkowych z posiadanym stanem rzeczywistym, przeprowadza się inwentaryzację wszystkich składników majątku. Inwentaryzacja służy również rozliczeniu pracowników, np. magazynierów, kasjerów, sprzedawców, kierowników
Czy ujawnione w trakcie inwentaryzacji niedobory towarów handlowych Spółka, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów?
Ustawa o rachunkowości zezwala na rozpoczęcie inwentaryzacji większości składników majątkowych na trzy miesiące przed dniem bilansowym oraz wskazuje termin jej zakończenia nie później niż do 15 dnia następnego roku obrotowego. Terminy te określa art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości dla inwentaryzacji przeprowadzonej metodą spisu z natury oraz potwierdzeń sald. Kiedy zatem należy zakończyć inwentaryzację
Inwentaryzacji niektórych składników aktywów i pasywów nie można przeprowadzić w inny sposób, niż drogą porównania ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami. Mowa o składnikach trudno dostępnych lub fizycznie nieistniejących.
Jeden z naszych pracowników objęty umową o wspólnej odpowiedzialności materialnej weźmie udział w inwentaryzacji już po ustaniu zatrudnienia, ponieważ w czasie trwania zatrudnienia w dniu, w którym początkowo miała odbyć się inwentaryzacja, pracownik był chory. Czy byłemu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za udział w inwentaryzacji?
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów strat magazynowych, które wystąpią w ramach dopuszczalnego limitu strat?
Ustawa o rachunkowości zezwala na rozpoczęcie inwentaryzacji większości składników majątkowych na 3 miesiące przed dniem bilansowym oraz wskazuje termin jej zakończenia nie później niż do 15. dnia następnego roku obrotowego. Terminy te określa art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości dla inwentaryzacji przeprowadzonej metodą spisu z natury oraz potwierdzeń sald. Kiedy zatem należy zakończyć inwentaryzację
Zniszczenia towarów, wyposażenia i środków trwałych przedsiębiorców spowodowane powodzią są wynikiem nadzwyczajnych, nieprzewidzianych okoliczności. Tego rodzaju zdarzenia należy w księgach wykazywać osobno jako straty nadzwyczajne. W raporcie przedstawiamy szczegółowe zasady ewidencjonowania tych strat oraz ich dokumentowania.
17 czerwca 2008 r. Komitet Standardów Rachunkowości podjął inicjatywę dokonania aktualizacji dotychczas wydanych standardów. Jako pierwszy wybrany został KSR nr 3 "Niezakończone usługi budowlane". 16 grudnia 2008 r. członkowie Komitetu Standardów Rachunkowości podjęli decyzję o dokonaniu aktualizacji tego standardu. Komitet Standardów Rachunkowości uchwalił przyjęcie znowelizowanego krajowego standardu
Spółka używa wielu składników majątkowych o niskiej jednostkowej wartości. Po przeprowadzonej analizie dokumentacji i zapisów księgowych okazało się, że brakuje konsekwencji w klasyfikacji niskocennych składników majątkowych. Część z nich stanowi środki trwałe, inne są odpisywane w koszty. Co trzeba zrobić, aby to usystematyzować? Jak właściwie należałoby klasyfikować tego rodzaju składniki majątku