Artykuł
3. Metody ustalania przychodów i kosztów niezakończonej usługi budowlanej
Zgodnie z Krajowym Standardem Rachunkowości nr 3 najpóźniej na dzień bilansowy jednostka ma obowiązek ustalić przychody z wykonania każdej niezakończonej umowy budowlanej i koszty osiągnięcia tych przychodów. Zarówno przychody, jak i koszty ustala się za okres od rozpoczęcia danej umowy do dnia bilansowego. Z punktu widzenia wykonania tego obowiązku nie ma znaczenia, jaką metodę stosuje jednostka do ustalania przychodów z tytułu umowy i kosztów ich osiągnięcia.
Metody te mogą mieć wiele różnych odmian, przy czym KSR wyróżnia dwie podstawowe. Są to:
● umowy w cenach ryczałtowych,
● umowy o cenę "koszt plus".
Krajowy Standard Rachunkowości nr 3 szczegółowo określa cechy obydwu typów umów.
Umowy o cenach ryczałtowych
Umowa o cenach ryczałtowych (stałych) jest to umowa, w której zamawiający i wykonawca umawiają się na stosowanie określonej stałej ceny lub stawki za wybudowaną jednostkę produktu.
Umowa ta może również zawierać klauzulę umożliwiającą aktualizację ceny. Przykładem umów o cenach stałych (ryczałtowych) są umowy zawierające:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right